Nynšshamns Jšrvšgsmuseum

NJM's Bulletin


february 21, 2019 04:46pm

SNJ-bilden december 2018

02192018-07 bild.jpg

Vagn litt G1 nr 421i Västerhaninge 1959.

Täckta G1-vagnar nr 421-422 tillverkade år 1901 av Göteborgs mekaniska verkstad. Inhyrda från VUB (VagnUthyrningsBolaget) 1905. Inköptes 1925 Skrotningsår okänt

Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 21, 2019 04:39pm

SNJ-bilden november 2018

Vagn litt G nr 409 leveransfoto 1902

Täckta G-vagnar (egentligen G1) nr 406-410 tillverkade och levererade år 1902 av Södertelge verkstäder. Vagnarna var som synes utan broms. Vagnarna var från början inhyrda, men med SNJ märkning. Inköptes 1925. Skrotningsår okänt

Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 11, 2018 02:38pm

SNJ-bilden oktober 2018

10182018-10 bild.jpg

√Ąlgviken f√∂re 1916

En h√§rlig n√§rbild fr√•n den tiden stationen fortfarande hette Valsj√∂. ‚ÄĚFlyglarna‚ÄĚ √§nnu ej inbyggda. Det byggdes bara 2 stationshus med den exteri√∂ren. Det andra √§r Tungelsta d√§r dock den v√§nstra flygeln √§r den bredare sedd fr√•n sp√•rsidan. B√•da husen finns kvar i dagsl√§get!
Tidigare bilder publicerade 2002-10, 2008-05, 2009-02
Foto: Nynäshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 08, 2018 01:41pm

SNJ-bilden september 2018

10182018-09 bild.jpg

Motorvagn nr 2 leveransbild 1928
Byggd av DEVA (dotterbolag till ASEA) tillverkningsnr 43. Byggdes o levererades tillsammans med nr 1. Motorn var p√• 120 hkr som under 2:a v√§rldskriget drevs med gengas. 80 sittplatser. Sth 70 km/tim. S√• sm√•ningom flyttades takfl√§ktarna ned till sidorna och vagnens tak blev helt sl√§tt. Slutet blev sorgligt. Den br√§ndes helt enkelt ner i Handens grusgrop av ‚ÄĚNidingen Tillberg‚ÄĚ. Detta skedde 1959 o efter brasan √•terstod endast ram o hjul att sk√§ra ner‚Ķ.
Tidigare bilder införda 2007-06, 2012-03, 2014-01.
Foto: ASEA
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 10, 2018 09:38am

SNJ-bilden augusti 2018

08182018-08 bild.jpg

Vagn F nr 402 i Nynäshamn 1960

Täckta F-vagnar nr 401-405 tillverkade och levererade år 1901 av Södertelge verkstäder 401:an var unik. Levererades med tågvärmepanna och hade från början litt G1å och från 1906 Få, senare F2 och sedan pannan avlägsnats F1. De övriga 4 hade från början litt G1f och från 1906 F1. Samtliga hade tjänstekupé. Skrotningsår okänt..

Foto: Sune Nylén
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:24pm

SNJ-bilden juli 2018

07182018-07 bild.jpg

Vagn NN3 nr 221 i Handen 1950

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1901 av Hessleholms mekaniska verkstad. Ingick i en serie om 10 vagnar med nr 221-230. 2,8 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar som vid Bergslagsbanans motsvarande typ.. Nr 221 och 206 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Fr√•n b√∂rjan var dessa vagnar inhyrda av VUB (VagnUthyrningsBolaget) o hade deras nummer 30625-30634 men fick SNJ-nummer n√§r de inl√∂stes √•r 1925. Nr 225 hade vattentank monterad. En annan egenhet var att n√§r SJ p√• 1940-talet satte nya axelt√§tningar av masonit i lagerboxarna s√• beh√∂ll SNJ sina filtpackningar och m√•ste d√• m√•la boxlocken gula. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:19pm

SNJ-bilden juni 2018

07182018-06 bild.jpg

Vagn NN3 nr 212 i Handen 1959

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar. Nr 201-204 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Se √§ven bild p√• nr 201 2016-12. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 02, 2018 02:46pm

SNJ-bilden maj 2018

05182018-05 bild.jpg

Buss nr 11

Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63320, kaross SKV och reg-nr B 9703. Hade 27 sittplatser men var i övrigt lika som nr 2, 4 o 5. Avregistrerad 1952 o såld 1956. Skrotningsår okänt.
Ingick som sista buss i den serie om 8 st med gr√∂n f√§rgs√§ttning som levererades 1932-1938 och som hade 24-27 sittplatser vid leveranserna. Blev dessutom enda buss med detta nummer eftersom den ‚ÄĚ√∂verlevde‚ÄĚ leveranserna av hela den bl√• serien.

Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 04, 2018 04:12pm

SNJ-bilden april 2018

04182018-04 bild.jpg

Vagn litt F nr 412
Täckta G1-vagnar nr 411-414 tillverkade och levererade år 1906 av Göteborgs mekaniska verkstad. Vagnarna hade som synes tjänstekupé och omlittererades till F 1939. Skrotningsår okänt

Foto: Olof Sjöholm SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


march 01, 2018 11:36am

SNJ-bilden mars 2018

03182018-03  bild .jpg

Motorlok SJ 206 ‚ÄĚP√•f√•geln‚ÄĚ eller‚ÄĚPapegojan‚ÄĚ i √Öseda april 1961
Loket var vid SNJ de 2 första åren av sin livstid. Men sedan flyttade SJ på det, tydligen i god tid före eldriftens införande på Nynäsbanan i november 1962.
Tidigare bild publicerad 2004-01.
Foto: Foto Jan Lindahl
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 10, 2018 10:07am

SNJ-bilden februari 2018

02182018-02 bild.jpg

Vagn F 41 (den andra) på Stockholm C 1958

Den andra vagnen med nr 41 blev liksom systervagnen 40 de sista vagnarna som byggdes f√∂r SNJ. De tillverkades av Kalmar Verkstad s√• sent som 1956. De hade tr√§panel. De avf√∂rdes redan 15/2 1968 o s√§ndes till hvst i √Ėstersund 21/5. Finns en notering om att 41:an avst√§lldes i Sveg 1970. B√•da skrotades i √Ėstersund 1971. SJ ville tydligen inte ha med SNJ vagnar att g√∂ra efter f√∂rstatligandet 1/1 1968!. Dessa b√•da vagnar blev ju bara 15 √•r gamla.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 10, 2018 10:03am

SNJ-bilden januari 2018

02182018-01 bild.jpg

Vagn F 41 (den första), troligen i Nynäshamn med en del uniformerad personal m fl

Den f√∂rsta vagnen med nr 41 hade liksom systervagnen 42 fr√•n b√∂rjan litt DF nr 6 och 7 ink√∂pta fr√•n Ljunggrens i Kristianstad 1901.. Utv√§ndigt var det pl√•tkl√§dsel p√• b√•da fr√•n b√∂rjan. Omnumrering till 41/42 skedde 1912. 1920 skildes de b√•da √•t utseendem√§ssigt. 42:an fick bl a teakpanel o lanterninen togs bort (Se presentation 2010-01). 1942 togs D-avdelningen bort i b√•da vagnarna . 1948 blev 41:an tj√§nstevagn vid Banavdelningen medan 42:an k√§mpade vidare som F-vagn. 41:an skrotades ca 1961 o 42:an i √Ėstersund 1970.
Här syns vagnen i ursprungsskick.
Foto: ?
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 30, 2017 03:52pm

SNJ-bilden december 2017

11172017-12 bild.jpg

Godsvagn litt N1 nr 102 i Handen 1950

Vagnen tillhörde den en serie om 10 st öppna flakvagnar som tillverkades av Ljunggrens i Kristianstad 1901 och utvecklades för Kristianstad-Immelns Järnväg som NN1 utan väggar. De inköptes 1902. På bilden är vagnen försedd med fastskruvade lämmar från en NN1-vagn. Skrotningsår okänt.

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 12, 2017 09:28am

SNJ-bilden november 2017

11172017-11 bild.jpg

Vagn litt Ou SNJ nr 500302 på magasinsspåret i Nynäshamn 1972.

Telegrafverkets andra vagn inköpt 1953 från Gävle vagnverkstad. Från början litt O Var blåmålad och fick sedermera SJ nr 20-74-031022 och litt Ou. Skrotningsår okänt.
Efter 1963 köpte Televerket in ytterligare några begagnade vagnar litt O och Ou från SJ, vilka också blåmålades. Dessa behöll dock sin SJ-registrering

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 29, 2017 01:26pm

SNJ-bilden oktober 2017

09172017-10 bild.jpg

Vagn litt Is nr 500301 på verkstaden i Nynäsgård 1957.

Telegrafverkets ena vagn inköpt 1948 från MGJ med nr 500170. Omnumrerad 1951. Tillverkad 1897 av Hoffmans i Breslau. Lägg märke till den unika kombinationen vid tillfället: En axel med ekerhjul o en helgjuten! Skrotningsår okänt

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk