Nynšshamns Jšrvšgsmuseum

NJM's Bulletin


may 27, 2019 05:38pm

SNJ-bilden juni 2019

05192019-06 bild.jpg

Buss nr 12

Bussen tillverkad av Volvo 1947 som en LV 128 DSB, chassinr 125-9005, kaross ASJ och reg-nr B 871. Hade 37 sittplatser. Nr 13 var exakt likadan. Var dom f√∂rsta ‚ÄĚmoderna‚ÄĚ bussarna och som var frambyggda fr√•n b√∂rjan och med bl√• f√§rgs√§ttning. Som framg√•r av bilden √§r den inregistrerad i bussbolaget ‚ÄĚTrafik AB Stockholm-Nyn√§s‚ÄĚ som bildades 1944. S√•ld 1957 till Erland Taikon. Skrotnings√•r ok√§nt.

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 27, 2019 05:36pm

SNJ-bilden maj 2019

05192019-05 bild.jpg

Andra buss nr 6

Två år efter det att föregångaren med samma inventarienummer (se aprilbilden) så dök denna buss upp på arenan. Bussen tillverkad av Volvo 1950 som en B513X, chassinr 510-1923, kaross ASJ och reg-nr B 843. Samma år levererades ytterligare 5 bussar till TSN, men de var av annan modell. Hade 48 sittplatser. Såld 1959 till Nordisk auktionsbyrå, Stuvsta. Skrotningsår okänt. Bussen överfördes aldrig till SJ.

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 27, 2019 05:28pm

SNJ-bilden april 2019

05192019-04 bild.jpg

Första buss nr 6

Bussen tillverkad som en Opel Blitz 1932, chassinr 563, kaross okänd och reg-nr B 2726. Hade 27 sittplatser. Avregistrerad 1948. Skrotningsår okänt.
En udda fågel i bussparken, som vid denna tid mest bestod av Volvo. Observera också kofferten bakpå!
Jag har goda minnesbilder fr√•n tidiga barna√•r av dessa gr√∂nm√•lade bussar med texten ‚ÄĚNyn√§sbanan‚ÄĚ i guldf√§rg mellan listerna p√• sidorna.

Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 27, 2019 05:25pm

SNJ-bilden mars 2019

05192019-03 bild.jpg

Tredje buss nr 4 någon gång efter 1957

Bussen tillverkad av Scania-Vabis 1950 som en B 62, chassinr 91741, kaross HS och reg-nr B 751. Hade 44 sittplatser och var lika som nr 5 o 8 som levererades samtidigt. Fick sedermera SJ nr 2808 och syns som sådan på bilden. Slopad 1964. Skrotningsår okänt.

Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 27, 2019 05:21pm

SNJ-bilden februari 2019

05192019-02 bild.jpg

Andra buss nr 2 vintern 1949-50 på Muskö

Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63319, kaross SKV och reg-nr B 9702. Hade 24 sittplatser. Föraren är Bernt Sjöberg. Hade från början grön färgsättning, men på bilden är den blå.
Nr 4 o 5 var exakt likadana. Under andra världskriget hade de säkert gengasaggregat, även om det inte har nämnts. Denna första större bussflotta torde ha bestått av ca 8 fordon. Avregistrerad 1953 o såld 1956. Skrotningsår okänt.

Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 23, 2019 02:32pm

SNJ-bilden januari 2019

05192019-01 bild.jpg

Vagn litt Gmk nr 436 i Nynäsgård 1957.

Täckta Gmk-vagnar nr 434-439 tillverkade år 1899-1900 av Södertelge verkstäder. Ombyggda från litt N1 1926 till köttvagnar litt Gmk med köttkrokar o stänger i taket samt bromskupé utan plattform. Skrotningsår okänt

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 21, 2019 04:46pm

SNJ-bilden december 2018

05192018-12 bild.jpg

Vagn litt G1 nr 421i Västerhaninge 1959.

Täckta G1-vagnar nr 421-422 tillverkade år 1901 av Göteborgs mekaniska verkstad. Inhyrda från VUB (VagnUthyrningsBolaget) 1905. Inköptes 1925 Skrotningsår okänt

Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 21, 2019 04:39pm

SNJ-bilden november 2018

05192018-11 bild.jpg

Vagn litt G nr 409 leveransfoto 1902

Täckta G-vagnar (egentligen G1) nr 406-410 tillverkade och levererade år 1902 av Södertelge verkstäder. Vagnarna var som synes utan broms. Vagnarna var från början inhyrda, men med SNJ märkning. Inköptes 1925. Skrotningsår okänt

Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk



october 11, 2018 02:38pm

SNJ-bilden oktober 2018

10182018-10 bild.jpg

√Ąlgviken f√∂re 1916

En h√§rlig n√§rbild fr√•n den tiden stationen fortfarande hette Valsj√∂. ‚ÄĚFlyglarna‚ÄĚ √§nnu ej inbyggda. Det byggdes bara 2 stationshus med den exteri√∂ren. Det andra √§r Tungelsta d√§r dock den v√§nstra flygeln √§r den bredare sedd fr√•n sp√•rsidan. B√•da husen finns kvar i dagsl√§get!
Tidigare bilder publicerade 2002-10, 2008-05, 2009-02
Foto: Nynäshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 08, 2018 01:41pm

SNJ-bilden september 2018

10182018-09 bild.jpg

Motorvagn nr 2 leveransbild 1928
Byggd av DEVA (dotterbolag till ASEA) tillverkningsnr 43. Byggdes o levererades tillsammans med nr 1. Motorn var p√• 120 hkr som under 2:a v√§rldskriget drevs med gengas. 80 sittplatser. Sth 70 km/tim. S√• sm√•ningom flyttades takfl√§ktarna ned till sidorna och vagnens tak blev helt sl√§tt. Slutet blev sorgligt. Den br√§ndes helt enkelt ner i Handens grusgrop av ‚ÄĚNidingen Tillberg‚ÄĚ. Detta skedde 1959 o efter brasan √•terstod endast ram o hjul att sk√§ra ner‚Ķ.
Tidigare bilder införda 2007-06, 2012-03, 2014-01.
Foto: ASEA
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 10, 2018 09:38am

SNJ-bilden augusti 2018

08182018-08 bild.jpg

Vagn F nr 402 i Nynäshamn 1960

Täckta F-vagnar nr 401-405 tillverkade och levererade år 1901 av Södertelge verkstäder 401:an var unik. Levererades med tågvärmepanna och hade från början litt G1å och från 1906 Få, senare F2 och sedan pannan avlägsnats F1. De övriga 4 hade från början litt G1f och från 1906 F1. Samtliga hade tjänstekupé. Skrotningsår okänt..

Foto: Sune Nylén
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:24pm

SNJ-bilden juli 2018

07182018-07 bild.jpg

Vagn NN3 nr 221 i Handen 1950

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1901 av Hessleholms mekaniska verkstad. Ingick i en serie om 10 vagnar med nr 221-230. 2,8 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar som vid Bergslagsbanans motsvarande typ.. Nr 221 och 206 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Fr√•n b√∂rjan var dessa vagnar inhyrda av VUB (VagnUthyrningsBolaget) o hade deras nummer 30625-30634 men fick SNJ-nummer n√§r de inl√∂stes √•r 1925. Nr 225 hade vattentank monterad. En annan egenhet var att n√§r SJ p√• 1940-talet satte nya axelt√§tningar av masonit i lagerboxarna s√• beh√∂ll SNJ sina filtpackningar och m√•ste d√• m√•la boxlocken gula. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:19pm

SNJ-bilden juni 2018

07182018-06 bild.jpg

Vagn NN3 nr 212 i Handen 1959

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar. Nr 201-204 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Se √§ven bild p√• nr 201 2016-12. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 02, 2018 02:46pm

SNJ-bilden maj 2018

05182018-05 bild.jpg

Buss nr 11

Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63320, kaross SKV och reg-nr B 9703. Hade 27 sittplatser men var i övrigt lika som nr 2, 4 o 5. Avregistrerad 1952 o såld 1956. Skrotningsår okänt.
Ingick som sista buss i den serie om 8 st med gr√∂n f√§rgs√§ttning som levererades 1932-1938 och som hade 24-27 sittplatser vid leveranserna. Blev dessutom enda buss med detta nummer eftersom den ‚ÄĚ√∂verlevde‚ÄĚ leveranserna av hela den bl√• serien.

Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 04, 2018 04:12pm

SNJ-bilden april 2018

04182018-04 bild.jpg

Vagn litt F nr 412
Täckta G1-vagnar nr 411-414 tillverkade och levererade år 1906 av Göteborgs mekaniska verkstad. Vagnarna hade som synes tjänstekupé och omlittererades till F 1939. Skrotningsår okänt

Foto: Olof Sjöholm SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk