Nynšshamns Jšrvšgsmuseum

NJM's Bulletin


october 11, 2018 02:38pm

SNJ-bilden oktober 2018

10182018-10 bild.jpg

√Ąlgviken f√∂re 1916

En h√§rlig n√§rbild fr√•n den tiden stationen fortfarande hette Valsj√∂. ‚ÄĚFlyglarna‚ÄĚ √§nnu ej inbyggda. Det byggdes bara 2 stationshus med den exteri√∂ren. Det andra √§r Tungelsta d√§r dock den v√§nstra flygeln √§r den bredare sedd fr√•n sp√•rsidan. B√•da husen finns kvar i dagsl√§get!
Tidigare bilder publicerade 2002-10, 2008-05, 2009-02
Foto: Nynäshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 08, 2018 01:41pm

SNJ-bilden september 2018

10182018-09 bild.jpg

Motorvagn nr 2 leveransbild 1928
Byggd av DEVA (dotterbolag till ASEA) tillverkningsnr 43. Byggdes o levererades tillsammans med nr 1. Motorn var p√• 120 hkr som under 2:a v√§rldskriget drevs med gengas. 80 sittplatser. Sth 70 km/tim. S√• sm√•ningom flyttades takfl√§ktarna ned till sidorna och vagnens tak blev helt sl√§tt. Slutet blev sorgligt. Den br√§ndes helt enkelt ner i Handens grusgrop av ‚ÄĚNidingen Tillberg‚ÄĚ. Detta skedde 1959 o efter brasan √•terstod endast ram o hjul att sk√§ra ner‚Ķ.
Tidigare bilder införda 2007-06, 2012-03, 2014-01.
Foto: ASEA
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 10, 2018 09:38am

SNJ-bilden augusti 2018

08182018-08 bild.jpg

Vagn F nr 402 i Nynäshamn 1960

Täckta F-vagnar nr 401-405 tillverkade och levererade år 1901 av Södertelge verkstäder 401:an var unik. Levererades med tågvärmepanna och hade från början litt G1å och från 1906 Få, senare F2 och sedan pannan avlägsnats F1. De övriga 4 hade från början litt G1f och från 1906 F1. Samtliga hade tjänstekupé. Skrotningsår okänt..

Foto: Sune Nylén
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:24pm

SNJ-bilden juli 2018

07182018-07 bild.jpg

Vagn NN3 nr 221 i Handen 1950

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1901 av Hessleholms mekaniska verkstad. Ingick i en serie om 10 vagnar med nr 221-230. 2,8 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar som vid Bergslagsbanans motsvarande typ.. Nr 221 och 206 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Fr√•n b√∂rjan var dessa vagnar inhyrda av VUB (VagnUthyrningsBolaget) o hade deras nummer 30625-30634 men fick SNJ-nummer n√§r de inl√∂stes √•r 1925. Nr 225 hade vattentank monterad. En annan egenhet var att n√§r SJ p√• 1940-talet satte nya axelt√§tningar av masonit i lagerboxarna s√• beh√∂ll SNJ sina filtpackningar och m√•ste d√• m√•la boxlocken gula. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 06, 2018 01:19pm

SNJ-bilden juni 2018

07182018-06 bild.jpg

Vagn NN3 nr 212 i Handen 1959

√Ėppen flakvagn tillverkad √•r 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med r√∂rstolpar o tr√§l√§mmar. Nr 201-204 hade fr√•n b√∂rjan slutna bromshytter som p√• 1940-talet neds√•gades till 1 m h√∂ga b√•s. Se √§ven bild p√• nr 201 2016-12. Skrotnings√•r ok√§nt..

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 02, 2018 02:46pm

SNJ-bilden maj 2018

05182018-05 bild.jpg

Buss nr 11

Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63320, kaross SKV och reg-nr B 9703. Hade 27 sittplatser men var i övrigt lika som nr 2, 4 o 5. Avregistrerad 1952 o såld 1956. Skrotningsår okänt.
Ingick som sista buss i den serie om 8 st med gr√∂n f√§rgs√§ttning som levererades 1932-1938 och som hade 24-27 sittplatser vid leveranserna. Blev dessutom enda buss med detta nummer eftersom den ‚ÄĚ√∂verlevde‚ÄĚ leveranserna av hela den bl√• serien.

Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 04, 2018 04:12pm

SNJ-bilden april 2018

04182018-04 bild.jpg

Vagn litt F nr 412
Täckta G1-vagnar nr 411-414 tillverkade och levererade år 1906 av Göteborgs mekaniska verkstad. Vagnarna hade som synes tjänstekupé och omlittererades till F 1939. Skrotningsår okänt

Foto: Olof Sjöholm SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


march 01, 2018 11:36am

SNJ-bilden mars 2018

03182018-03  bild .jpg

Motorlok SJ 206 ‚ÄĚP√•f√•geln‚ÄĚ eller‚ÄĚPapegojan‚ÄĚ i √Öseda april 1961
Loket var vid SNJ de 2 första åren av sin livstid. Men sedan flyttade SJ på det, tydligen i god tid före eldriftens införande på Nynäsbanan i november 1962.
Tidigare bild publicerad 2004-01.
Foto: Foto Jan Lindahl
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 10, 2018 10:07am

SNJ-bilden februari 2018

02182018-02 bild.jpg

Vagn F 41 (den andra) på Stockholm C 1958

Den andra vagnen med nr 41 blev liksom systervagnen 40 de sista vagnarna som byggdes f√∂r SNJ. De tillverkades av Kalmar Verkstad s√• sent som 1956. De hade tr√§panel. De avf√∂rdes redan 15/2 1968 o s√§ndes till hvst i √Ėstersund 21/5. Finns en notering om att 41:an avst√§lldes i Sveg 1970. B√•da skrotades i √Ėstersund 1971. SJ ville tydligen inte ha med SNJ vagnar att g√∂ra efter f√∂rstatligandet 1/1 1968!. Dessa b√•da vagnar blev ju bara 15 √•r gamla.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 10, 2018 10:03am

SNJ-bilden januari 2018

02182018-01 bild.jpg

Vagn F 41 (den första), troligen i Nynäshamn med en del uniformerad personal m fl

Den f√∂rsta vagnen med nr 41 hade liksom systervagnen 42 fr√•n b√∂rjan litt DF nr 6 och 7 ink√∂pta fr√•n Ljunggrens i Kristianstad 1901.. Utv√§ndigt var det pl√•tkl√§dsel p√• b√•da fr√•n b√∂rjan. Omnumrering till 41/42 skedde 1912. 1920 skildes de b√•da √•t utseendem√§ssigt. 42:an fick bl a teakpanel o lanterninen togs bort (Se presentation 2010-01). 1942 togs D-avdelningen bort i b√•da vagnarna . 1948 blev 41:an tj√§nstevagn vid Banavdelningen medan 42:an k√§mpade vidare som F-vagn. 41:an skrotades ca 1961 o 42:an i √Ėstersund 1970.
Här syns vagnen i ursprungsskick.
Foto: ?
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 30, 2017 03:52pm

SNJ-bilden december 2017

11172017-12 bild.jpg

Godsvagn litt N1 nr 102 i Handen 1950

Vagnen tillhörde den en serie om 10 st öppna flakvagnar som tillverkades av Ljunggrens i Kristianstad 1901 och utvecklades för Kristianstad-Immelns Järnväg som NN1 utan väggar. De inköptes 1902. På bilden är vagnen försedd med fastskruvade lämmar från en NN1-vagn. Skrotningsår okänt.

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 12, 2017 09:28am

SNJ-bilden november 2017

11172017-11 bild.jpg

Vagn litt Ou SNJ nr 500302 på magasinsspåret i Nynäshamn 1972.

Telegrafverkets andra vagn inköpt 1953 från Gävle vagnverkstad. Från början litt O Var blåmålad och fick sedermera SJ nr 20-74-031022 och litt Ou. Skrotningsår okänt.
Efter 1963 köpte Televerket in ytterligare några begagnade vagnar litt O och Ou från SJ, vilka också blåmålades. Dessa behöll dock sin SJ-registrering

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 29, 2017 01:26pm

SNJ-bilden oktober 2017

09172017-10 bild.jpg

Vagn litt Is nr 500301 på verkstaden i Nynäsgård 1957.

Telegrafverkets ena vagn inköpt 1948 från MGJ med nr 500170. Omnumrerad 1951. Tillverkad 1897 av Hoffmans i Breslau. Lägg märke till den unika kombinationen vid tillfället: En axel med ekerhjul o en helgjuten! Skrotningsår okänt

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 03, 2017 10:41am

SNJ-bilden september 2017

09172017-09 bild.jpg

Första buss i Hemfosa ca 1926

Det var s√• h√§r busstrafiken startade. Fr√•n b√∂rjan, under 1920-talets f√∂rsta h√§lft, drevs busstrafiken med 2 Fordbussar av arrendatorn p√• Hemfosa g√•rd, Folke Selin. I november 1925 skrevs kontrakt mellan Selin o SNJ om regelbunden trafik med samma bussar. √Ągandet av fordonen √∂vergick dock till SNJ. H√§r ser vi ett av dem. Trafiken skulle d√• g√• mellan Hemfosa och ‚ÄďSorunda P√• bilden ser vi Chauff√∂ren Olof Martin och Banvakt √Öberg

Foto: Göte Johanssons samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 03, 2017 09:33am

SNJ-bilden augusti 2017

08172017-08 bild.jpg

Båt Nåtarö vid Rånö brygga

S/S Tor VII inhyrdes för sommarsäsongen 1950 av SNJ från Waxholmsbolaget och premiärturen gick den 17 augusti. Den första säsongen trafikerades endast Nynäshamn-Nåtarö. Efter diverse turer med nybyggt fartyg som inte höll måttet mm föll blickarna på S/S Gustavsberg III byggd 1905 i Stockholm med reg.nr. 4444 och på 192 bruttoton. Fartyget inköptes 6 juli 1951 för 48000 kr och fick namnet Nåtarö (observera stavningen på fartyget). Hon försågs med oljeeldning 1956, vilket ångpannan inte stoppade för så hon lades upp på hösten samma år vid Frejas varv i Nynäshamn. På hösten 1957 skars överbyggnaden av o ångpanna jämte maskin togs ur. Skrovet låg sedan kvar i Nynäshamn till hösten 1958 då det såldes o blev upplagspråm. Skrovet skars slutligen upp i Värtan 1975.
Traden trafikeras dock fortfarande av Waxholmsbolaget med varierande fartyg.

Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk