Nynäshamns Järvägsmuseum


SNJ-bilder


Bilder från NJM:s arkiv. Klicka på bilderna för att se dem större.
För att nå till Arkivet klicka här: Länk


july 04, 2016 09:42am

SNJ-bilden juli 2016

07162016-07 bild.jpg

Post- och resgodsvagn DFo 2758 pÄ Stockholm C 1956

Byggdes av Arlöfs mekaniska verkstad 1928 och hade hela tiden teakpanel. Vagnen övertogs frÄn SJ 1942, den Àgdes egentligen av Postverket. Fick behÄlla sitt SJ-nummer, men fick SNJ signatur. Gick i regel i Gotlands-expressen. AvstÀlldes i Sveg i början av 1970-talet. SkrotningsÄr okÀnt.

Foto: Lennart Welander SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


june 01, 2016 11:06am

SNJ-bilden juni 2016

06162016-06 bild.jpg

NynÀs Hafsbad 1920 tal

Liv o rörelse pĂ„ plattformen! Stationen hette fram till 1907 NynĂ€s Öfre. PĂ„ 1950-talet hade jag sjĂ€lv nöjet att vara biljettförsĂ€ljare dĂ€r en tid. Byggnaden revs 1960. En del av den finns idag i ett fritidshus pĂ„ Yxlö o en av stationsskyltarna finns bevarad pĂ„ hem-bygdsgĂ„rden i NynĂ€shamn. SjĂ€lva hĂ„llplatsen nedlades 3/5 2008.

Foto: FrÄn NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 09, 2016 10:32am

SNJ-bilden maj 2016

05162016-05 bild.jpg

SNJ motorlok 11 leveransbild 1951

I början av 1952 levererades den och motorlok 12 frÄn MaK i Kiel. 11:an hade till skillnad frÄn systerloket vÀlvt hyttak Detta p g a att det var första loket i serien och gjordes lite elegantare för att delta pÄ utstÀllningar. HÀr ser vi loket innan det fick sin blÄ fÀrg och nummerskylt. Lite olika uppgifter om motorstyrkan har förekommit, 500 eller 575 hkr. Loket skrotades 1969 i Vislanda, dÄ som SJ T31 139. Motorn sÄldes för stationÀrt bruk.
Andra bilder pÄ loket har varit införda 2001-10, 2009-09, 2011-05, 2012-06, 2014-06, 2015-08.

Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:43am

SNJ-bilden april 2016

04162016-04 bild.jpg

Buss B6477 Chevrolet i Tungelsta pÄ 1930-talet
Redan i början pĂ„ 1920-talet startades busstrafik i liten skala med 2 Ford-bussar mellan Hemfosa och Porthus i Sorunda i samarbete med arrendatorn pĂ„ Hemfosa gĂ„rd, Folke Selin. 1926-1930 inköptes 5 st ”Chevor”, varav just den pĂ„ bilden var den första Hade 15 sittplatser o avregistrerades redan 1937.
PĂ„ bilden ser man 3 personer: Fr v troligen busschauffören, 1 anstĂ€lld vid jĂ€rnvĂ€gsstationen samt förhoppningsvis en elegant passagerare. I bakgrunden kan man ocksĂ„ se fotografens firmaskylt ”Erik Petterssons Cykelverkstad”.

Foto: Erik Pettersson ”Cykel-Pelle”.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:42am

SNJ-bilden mars 2016

04162016-03 bild.jpg

NynĂ€s Petroleums lokomotor Jung vid ”oljan” 1957.
NP hade 2 egna lokomotorer. Bilden visar den första, tillverkad 1951

Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:40am

SNJ-bilden februari 2016

04162016-02.jpg

Knut TÀrnström vid NynÀsgÄrd pÄ 1960-talet.
Knutte jobbade vid Banavdelningen o var i grunden snickare men var allt i allo i praktiken. Hade som de flesta av oss ett smeknamn: ”Sputtnik”. En riktigt mysig snusande kille! HĂ€r ser vi honom pĂ„ en cykeldressin, men han körde Ă€ven motordito. Knutte dog 1988, 79 Ă„r ung.

Foto: Göte Johansson/NynÀshamns bildarkiv 168.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:39am

SNJ-bilden januari 2016

04162016-01 bild.jpg

Kollision med T-Ford 1932
Olyckan skedde vid StavsvĂ€gen norr om Tungelsta station. VĂ€gövergĂ„ngen var vid den tiden försedd med bommar av rör som reglerades frĂ„n stationen medelst linor, men det hjĂ€lpe tydligen inte! Bommarna togs senare bort och ersattes med kryssmĂ€rken o signalklockor, men Ă„terkom 1992 som fjĂ€rrstyrda. ÖvergĂ„ngen Ă€r numera slopad.

Foto: Erik Pettersson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 12:05am

SNJ-bilden december 2015

[

04162015-12.jpg

SNJ 91 Snöplog i NynÀshamn 1957
Vagnen levererades ursprungligen som N1-vagn i en serie om 28 vagnar tillverkade av Södertelge VerkstÀder Är 1900. Byggdes sedermera om till snöplog. Först utan hytt som tillkom senare.

Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 12:02am

SNJ-bilden november 2015

04162015-11 bild.jpg

Personvagn nr 1 avstÀlld i Ystad 9/3 1964.
Vagnen levererades frÄn Ljunggrens i Kristianstad i SNJ första personvagnsserie 1901. Den bestod av 7 vagnar om 3 st boggie- och 4 st 2-axliga vagnar. 1:an hade frÄn början litt BCo med plÄtklÀdsel, lÄgt tak och lanternin samt mÄlad i klassfÀrgerna mörkblÄtt för 2:a klass och rödbrunt för 3:e klass. Den hade 3 kupéer med tredelade fönster och soffor klÀdda med kronmönstrad mokett, vit mönstrad pegamoid pÄ vÀggarna och vit pÀrlspont pÄ vÀggar och tak. Omkring 1920 fick vagnen teakpanel pÄ utsidan. 1941 blev den ombyggd till litt Co sedermera Bo och 104 sittplatser och fick Äter plÄtklÀdsel. Vagnen var i trafik Ànda fram till eldriftens införande i november 1962 och skrotades i Vislanda 1965.

Foto: Jan-Anders Wirén.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:50pm

SNJ-bilden oktober 2015

04162015-10.jpg

Ånglok SNJ nr 8, litt N, utanför jĂ€rnvĂ€gshotellet i NynĂ€shamn 1957. Byggt av Motala Verkstad Ă„r 1900 med tillverkningsnr 234 för SJ, dĂ€r det hade nr 577. Sedermera hamnade loket hos TGOJ med nr 88.
Inköptes av SNJ 1943 för att huvudsakligen anvÀndas som vÀxellok i NynÀshamn. AvstÀlldes som SNJ sista Änglok ca 1960 men skrotades först 1966 i Vislanda.

Foto: Olof Sjöholm/SJK-F 1/95.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:44pm

SNJ-bilden september 2015

04162015-09 bild.jpg

SNJ första Ånglok nr 9 i KorsnĂ€s 1955. Observera de lustiga buffertarna, 4 stycken.
Loket tillverkades av Pecket 1899 o inköptes som 3:e byggnadslok frÄn NOHAB! 1900. Till skillnad frÄn de 2 andra byggnadsloken kom det till SNJ som nytt och kom Àven att anvÀndas i trafiken. Redan 1902 ansÄgs det i behov av en stor upprustning, vilket det inte fanns pengar till. Beslöts att det liksom de 2 övriga skulle sÀljas. De gamla loken skrotades 1902, men 9:an sÄldes vidare till KorsnÀs AB 1904, som lÀt skrota det först 1955, samma Är som bilden tog. DÀr ser det tÀmligen frÀscht ut trots sin Älder, eller hur?

Foto: Repro frÄn KorsnÀs AB av Bo Gyllenberg.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:42pm

SNJ-bilden augusti 2015

04162015-08 bild.jpg

Kollision i Ösmo 1953.
Den 30 november 1953 kl 15.04 intrĂ€ffade den största olyckan i SNJ:s historia. 600 meter norr om Ösmo station kolliderade godstĂ„g nr 7050 som drogs av lok 11 med motorvagn nr 7. Orsaken var att godstĂ„get ej fĂ„tt kvarhĂ„llningsorder (S9) av tĂ„gklareraren i NynĂ€shamn. Kollegan i Ösmo glömde dessutom bort att motorvagnen var pĂ„ ingĂ„ng norrifrĂ„n. Den var som tjĂ€nstetĂ„g pĂ„ vĂ€g till verkstaden i NynĂ€sgĂ„rd. Stora materiella skador uppstod, men lokförarna klarade sej utan större skador. Motorvagnsföraren Ă„drog sej hjĂ€rnskakning o nyckelbensbrott. GodstĂ„gsföraren hoppade o klarade sej oskadd. BĂ„da fordonen reparerades. Vid tillfĂ€llet var det 4 godsvagnar nĂ€rmast lok varav 2 s k kolryssar. Den ena av dom stod efter olyckan rakt upp som en korkskruv. Som framgĂ„r av bilden sĂ„ stĂ„r nĂ€rmast loket en tankvagn som var fylld med flygbensin. Efter olyckan kom en bestĂ€mmelse att det skulle vara minst 3 skyddsvagnar mellan lok o första tankvagn. Trafiken Ă„terupptogs den 2 december.

Foto: Börje Lindwall.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:40pm

SNJ-bilden juli 2015

04162015-07 bild.jpg

Konduktörerna Wilhelm SnÀll d. À. o Jansson 1930-tal
Ett par vÀlklÀdda herrar som ivrigt vÀntar pÄ att fÄ göra hÄl i biljetterna!

Foto: Bernt Pettersson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:37pm

SNJ-bilden juni 2015

04162015-06 bild.jpg

NynĂ€s Petroleums lokomotor ”Krupp”
Tillverkad 1954. Fotot sannolikt taget vid ”Stathmos” 1957

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk



april 06, 2016 11:02am

SNJ-bilden maj 2015

04162015-05 bild.jpg

Gustav Jansson ”Lok-Janne” 1890-1957
Var legendarisk stallförman vid stallet i Lövlund.

Foto: Eje Edvinsson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk