Nynäshamns Järvägsmuseum


SNJ-bilder


Bilder från NJM:s arkiv. Klicka på bilderna för att se dem större.
För att nå till Arkivet klicka här: Länk


april 11, 2016 09:40am

SNJ-bilden februari 2016

04162016-02.jpg

Knut TÀrnström vid NynÀsgÄrd pÄ 1960-talet.
Knutte jobbade vid Banavdelningen o var i grunden snickare men var allt i allo i praktiken. Hade som de flesta av oss ett smeknamn: ”Sputtnik”. En riktigt mysig snusande kille! HĂ€r ser vi honom pĂ„ en cykeldressin, men han körde Ă€ven motordito. Knutte dog 1988, 79 Ă„r ung.

Foto: Göte Johansson/NynÀshamns bildarkiv 168.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:39am

SNJ-bilden januari 2016

04162016-01 bild.jpg

Kollision med T-Ford 1932
Olyckan skedde vid StavsvĂ€gen norr om Tungelsta station. VĂ€gövergĂ„ngen var vid den tiden försedd med bommar av rör som reglerades frĂ„n stationen medelst linor, men det hjĂ€lpe tydligen inte! Bommarna togs senare bort och ersattes med kryssmĂ€rken o signalklockor, men Ă„terkom 1992 som fjĂ€rrstyrda. ÖvergĂ„ngen Ă€r numera slopad.

Foto: Erik Pettersson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 12:05am

SNJ-bilden december 2015

[

04162015-12.jpg

SNJ 91 Snöplog i NynÀshamn 1957
Vagnen levererades ursprungligen som N1-vagn i en serie om 28 vagnar tillverkade av Södertelge VerkstÀder Är 1900. Byggdes sedermera om till snöplog. Först utan hytt som tillkom senare.

Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 12:02am

SNJ-bilden november 2015

04162015-11 bild.jpg

Personvagn nr 1 avstÀlld i Ystad 9/3 1964.
Vagnen levererades frÄn Ljunggrens i Kristianstad i SNJ första personvagnsserie 1901. Den bestod av 7 vagnar om 3 st boggie- och 4 st 2-axliga vagnar. 1:an hade frÄn början litt BCo med plÄtklÀdsel, lÄgt tak och lanternin samt mÄlad i klassfÀrgerna mörkblÄtt för 2:a klass och rödbrunt för 3:e klass. Den hade 3 kupéer med tredelade fönster och soffor klÀdda med kronmönstrad mokett, vit mönstrad pegamoid pÄ vÀggarna och vit pÀrlspont pÄ vÀggar och tak. Omkring 1920 fick vagnen teakpanel pÄ utsidan. 1941 blev den ombyggd till litt Co sedermera Bo och 104 sittplatser och fick Äter plÄtklÀdsel. Vagnen var i trafik Ànda fram till eldriftens införande i november 1962 och skrotades i Vislanda 1965.

Foto: Jan-Anders Wirén.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:50pm

SNJ-bilden oktober 2015

04162015-10.jpg

Ånglok SNJ nr 8, litt N, utanför jĂ€rnvĂ€gshotellet i NynĂ€shamn 1957. Byggt av Motala Verkstad Ă„r 1900 med tillverkningsnr 234 för SJ, dĂ€r det hade nr 577. Sedermera hamnade loket hos TGOJ med nr 88.
Inköptes av SNJ 1943 för att huvudsakligen anvÀndas som vÀxellok i NynÀshamn. AvstÀlldes som SNJ sista Änglok ca 1960 men skrotades först 1966 i Vislanda.

Foto: Olof Sjöholm/SJK-F 1/95.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:44pm

SNJ-bilden september 2015

04162015-09 bild.jpg

SNJ första Ånglok nr 9 i KorsnĂ€s 1955. Observera de lustiga buffertarna, 4 stycken.
Loket tillverkades av Pecket 1899 o inköptes som 3:e byggnadslok frÄn NOHAB! 1900. Till skillnad frÄn de 2 andra byggnadsloken kom det till SNJ som nytt och kom Àven att anvÀndas i trafiken. Redan 1902 ansÄgs det i behov av en stor upprustning, vilket det inte fanns pengar till. Beslöts att det liksom de 2 övriga skulle sÀljas. De gamla loken skrotades 1902, men 9:an sÄldes vidare till KorsnÀs AB 1904, som lÀt skrota det först 1955, samma Är som bilden tog. DÀr ser det tÀmligen frÀscht ut trots sin Älder, eller hur?

Foto: Repro frÄn KorsnÀs AB av Bo Gyllenberg.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:42pm

SNJ-bilden augusti 2015

04162015-08 bild.jpg

Kollision i Ösmo 1953.
Den 30 november 1953 kl 15.04 intrĂ€ffade den största olyckan i SNJ:s historia. 600 meter norr om Ösmo station kolliderade godstĂ„g nr 7050 som drogs av lok 11 med motorvagn nr 7. Orsaken var att godstĂ„get ej fĂ„tt kvarhĂ„llningsorder (S9) av tĂ„gklareraren i NynĂ€shamn. Kollegan i Ösmo glömde dessutom bort att motorvagnen var pĂ„ ingĂ„ng norrifrĂ„n. Den var som tjĂ€nstetĂ„g pĂ„ vĂ€g till verkstaden i NynĂ€sgĂ„rd. Stora materiella skador uppstod, men lokförarna klarade sej utan större skador. Motorvagnsföraren Ă„drog sej hjĂ€rnskakning o nyckelbensbrott. GodstĂ„gsföraren hoppade o klarade sej oskadd. BĂ„da fordonen reparerades. Vid tillfĂ€llet var det 4 godsvagnar nĂ€rmast lok varav 2 s k kolryssar. Den ena av dom stod efter olyckan rakt upp som en korkskruv. Som framgĂ„r av bilden sĂ„ stĂ„r nĂ€rmast loket en tankvagn som var fylld med flygbensin. Efter olyckan kom en bestĂ€mmelse att det skulle vara minst 3 skyddsvagnar mellan lok o första tankvagn. Trafiken Ă„terupptogs den 2 december.

Foto: Börje Lindwall.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:40pm

SNJ-bilden juli 2015

04162015-07 bild.jpg

Konduktörerna Wilhelm SnÀll d. À. o Jansson 1930-tal
Ett par vÀlklÀdda herrar som ivrigt vÀntar pÄ att fÄ göra hÄl i biljetterna!

Foto: Bernt Pettersson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 06, 2016 12:37pm

SNJ-bilden juni 2015

04162015-06 bild.jpg

NynĂ€s Petroleums lokomotor ”Krupp”
Tillverkad 1954. Fotot sannolikt taget vid ”Stathmos” 1957

Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk



april 06, 2016 11:02am

SNJ-bilden maj 2015

04162015-05 bild.jpg

Gustav Jansson ”Lok-Janne” 1890-1957
Var legendarisk stallförman vid stallet i Lövlund.

Foto: Eje Edvinsson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk



september 27, 2015 09:37pm

SNJ-bilden april 2015

04162015-04 bild.jpg

Motorlok 12 i NynÀshamn 1950-tal. I förarhytten Lokförare Manne Strandh
Loket tillverkades av MAK 1951 med tillverkningsnumret 500002 o hade 500 hkr samt platt hyttak till skillnad frĂ„n sitt systerlok. Ägdes frĂ„n början av NynĂ€s-Petroleum, men inlöstes av SJ 1/7 1957 o uthyrdes till SNJ. I samband dĂ€rmed registrerades loket som SJ litt T8 med nr 208. 1963 omlittererades loket till T31 nr 138. Skrotades i Vislanda 1969.

Foto: SJK-F.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk



may 17, 2015 03:01pm

SNJ-bilden mars 2015

04162015-03 bild.jpg

SNJ motorvagn nr 4 i Handen 1950-tal.
Byggdes 1932 av DEVA med tillverkningsnummer 49 för LyJ, Lysekils JÀrnvÀg, dÀr den hade nr 10. Via SJ, dÀr den hade nr 6 kom den till SNJ 1944. Den hade en 6-cylindrig motor pÄ 200 hkr av 2-taktstyp som drev 2 banmotorer om vardera 80 hkr. Skrotades 1966.

Foto: Lennart Welander
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


march 06, 2015 01:26pm

SNJ-bilden februari 2015

04162015-02 bild.jpg

LokmÀstare Arne Wahlstedt och Verkstadsförman Johan Eklund.
Poserande utanför verkstaden i NynĂ€sgĂ„rd. Årtal okĂ€nt.

Foto: Eje Edvinsson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 15, 2015 02:20pm

SNJ-bilden januari 2015

04162015-01 bild.jpg

Lokförare Wilhelm Linder 1882-1959) vid Lövlund 1958

Foto: Reproduktion frÄn Arne Rehnman.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


december 13, 2014 09:51pm

SNJ-bilden december 2014

04162014-12 bild.jpg.jpg

RÄoljemotor frÄn SlÀtmossen i Handen, fotograferad i NynÀsgÄrd pÄ 1940-talet.
Under slutet av första vÀrldskriget 1918 startades torvfabrik pÄ SlÀtmossen strax söder om Handens station. Det var brist pÄ kol och alternativet var att elda Ängloken med kol. 1921 över tog Trafik AB Stockholm-NynÀs (som vid den tiden var ett stödbolag till SNJ).
Torvbrytningen upphörde 1946.

Foto: Arne Sjöholm.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk