Nynšshamns Jšrvšgsmuseum

NJM's Bulletin


october 27, 2014 07:01pm

Nynäshamns Järnvägsmuseum firade 40 år!

Den 26 oktober firade vi på NJM 40 årsjubileum. Många, ca 300 personer kom och firade med oss. Vi hade trafik med minijärnväg, tävlingar, servering, sockervadd, försäljare, ridning och mycket mycket mer. Ett stort tack till alla er som kom till oss och ett stort stort tack till alla er som hjälpte till att göra dagen till en succe.

1014NJM 40 år mm 012ändr.jpg


√Öngloket E1189 tittar ut.

1014NJM 40 år mm 022ändr.jpg


Kenneth körde sin minijärnväg hela dagen och det blev mycket uppskattat. Speciellt hos våra mindre besökare.


1014NJM 40 år mm 028ändr.jpg


Det industrilok med 600 mm spårvidd som användes.

1014NJM 40 år mm 026ändr.jpg


Många besökare blev det..

Posted By: henrik

september 08, 2014 11:15pm

Vi på NJM har även diesel!

Vi p√• NJM brukar mest k√∂ra med v√•ra popul√§ra √•ngt√•g men visste du att vi √§ven har ett flertal diesellok? √Ąr du nyfiken p√• v√•ra fordon l√§s mer h√§r p√• v√•r hemsida under fliken f√∂reningens fordon.

0914Rangering NJM 2014-05-31 016ändr.jpg


091407.jpg


0914njmäf.jpg

Posted By: henrik

august 31, 2014 09:54pm

Ångtågsresan på skärgårdsdagen.

På skärgårdsdagen den 30 augusti så anordnade NJM i samarbete med NJ och Blidösundsbolaget den traditionella ångtågsresan till Skärgårdsmarknaden i Nynäshamn. Tåget drogs av ångloket E1189 och bestod av både trä och stålvagnar. Ombord serverades kaffe och bullar och såldes böcker och leksaker.

Museet hade även öppet och både tåg och museum hade gott om resenärer/besökare.

Många drogs till museet för att uppleva kolning, vändning och vattentagning av loket. Det blev stundtals trångt i museet som inryms i Nynäsgårds lokstall och som är ritat av den kände arkitekten Ferdinand Boberg.


0814Skärgårdsdagen NJM 2014 066ändr.jpg


0814Skärgårdsdagen NJM 2014 067ändr.jpg


0814Skärgårdsdagen NJM 2014 074ändr.jpg


0814Skärgårdsdagen NJM 2014 100ändr.jpg


0814Skärgårdsdagen NJM 2014 110ändr.jpg

Posted By: henrik

august 01, 2014 04:58pm

Sommarens arbeten på NJM.

I Nynäsgård arbetas det just nu med både lok och vagnar. De projekt som är aktuella är att få den 4e B6 vagnen i trafikdugligt skick. Detta kommer troligen bli klart under 2015. Vår personalvagn "Q vagnen" är inne i stallet för takarbeten och även E 1189 och B 1136 är föremål för arbeten. Den första skall vara i trafikdugligt skick inför resan på skärgårdsdagen den 30e augusti. Sugen på att hjälpa till? Kom ner på valfri lördag förmiddag då vi har ordinarie arbetsdagar. Välkommen!

0814NJM och tallin sommar 2014 002.JPG

Posted By: henrik

may 15, 2014 09:26am

NJM fyller 40 år i år!

NJM fyller 40 år i år och detta kommer att uppmärksammas senare. Som en liten försmak bjuder vi på bilder på loket som blev startplåten för det som skulle bli NJM nämligen loket MAWJ1.

0514NJM 1973-1974 MaWJ 1 Stockholm N.jpg


0514NJM 1973 MaWJ 1 Horndal foto1 Weine Stenqvist.jpg


0514NJM 1973 MaWJ 1 Horndal 1972.jpg


0514NJM 1974 MaWJ 1 Nynäshamn foto Weine Stenqvist.jpg


0514NJM 1973 MaWJ 1 Horndal foto2 Weine Stenqvist.jpg

Posted By: henrik

may 09, 2014 11:30am

Månadens bild Maj

0514tågsläpp 029ändr.jpg


Tågsläpp 2014 blev ett mycket lyckat arrangemang. Ca 250 barn och vuxna kom till oss och tittade,förundrades,tävlade, fikade,åt korv,klättrade,handlade och busade.

Posted By: henrik

april 29, 2014 09:51pm

Månadens fordon april 2014

Månadens fordon är vår tjänstevagn SJ Q 1276
Föreningens personalvagn har sitt ursprung i 3:e klassvagnen C3 (senare C3a) 1323, vilken är byggd år 1901 av Kockums i Malmö. Vagnen slopades som personvagn 1940 och blev då ambulansvagn. År 1960 blev den tjänstevagn mfd 1276.
Vi har en annan C3a-vagn (se C3a 1331) som kommer återställas som personvagn från 1901.

Föreningen köpte vagnen 1985 och har ombyggt den för att kunna användas av personalen på föreningens resor. Den används även som överliggningsvagn vid Nynäsgård för medlemmar som önskar bo kvar flera dagar vid stallet. Som en liten parantes kan nämnas att vagnen idag har tre olika värmesystem: ångvärme, elvärme (220 v) samt en kokspanna med vattenburen värme, så man behöver aldrig frysa i vagnen.

0414Installation letter NJM 008ändr.jpg

Mat intages framför Q vagnen ( i mitten av bilden).

Posted By: henrik

april 29, 2014 09:41pm

Månadens bild april

Ett utflyktståg mellan Stockholm och Nynäshamn för många år sedan som gör sig berett att forcera snön som fallit

0414107929527.Jd29hjJP.jpg

Foto: Björn Arvidsson.

Posted By: henrik

april 27, 2014 09:24pm

Tågsläpp 2014:

Tågsläpp 2014 hos NJM blev ett lyckat arrangemang. Totalt kom över 230 personer till oss och tittade på våra samlingar, drack kaffe, åt korv, minglade, tävlade och handlade leksaker, böcker mm.

0414tågsläpp 041ändr.jpg


Så här fokuserad kan man vara när det är dags att handla leksaker.


0414tågsläpp 052ändr.jpg


Reglementsenligt klädda kom vissa.


0414tågsläpp 029ändr.jpg


Många kom och var nyfikna.

0414tågsläpp 027.JPG


Dagens korvförsäljare. Karin och Henrik ( Ja inte jag då dvs infonissen :-)

0414tågsläpp 015ändr.jpg


Va, han igen? Allas vår Ingemar. Vist är han stilig?

Posted By: henrik

april 02, 2014 04:38pm

April April din dumma sill:

Ja så kanske man kan säga. Som ni nog förstår så var den resa som tidigare utannonserats ett aprilskämt. Vi på NJM hoppas att det inte stod några hugade resenärer på spår 9 på Stockholm C. Det finns inget spår 9 iallafall inget man kan resa från.

B loket är avställt för omtubering, B13 är under renovering och B6 vagnar kanske inte riktigt passar till Nattåg. Vi på NJM önskar alla en riktigt trevlig vår!

Posted By: henrik

april 01, 2014 12:02am

Välkommen ombord på NJMs nattåg mellan Stockholm & Nynäshamn!

Vi p√• NJM har gl√§djen att kunna v√§lkomna er ombord p√• v√•rt natt√•g nu i dag den f√∂rsta april. Vi avg√•r 23,59 fr√•n Sp√•r 9 p√• Stockholms Centralstation, resan g√•r via √Ąlvsj√∂ och V√§sterhaninge till Nyn√§shamn dit vi ankommer klockan 07.01.

0414nightok.jpg


Tåget kommer att bestå av ångloket B 1136 och följande vagnkonfiguration: B1136+b13+b6+b6+b6+b6+f5. Då vi tyvärr inte kan tillhandahålla sängkläder och kuddar ber vi er ta med detta. Frukost kommer att serveras ombord. Säg till redan vid ombordstigning om ni har några allergier etc.

Efter tågets ankomst till Nynäshamn har ni förmiddagen på er att upptäcka staden. Vi kan tipsa om de restauranger som finns i hamnen. Dessa kommer dagen till ära att öppna redan kl 10.00, allt för att våra resenärer skall få behagligast möjliga vistelse i Nynäshamn.

Kl 14.01 den 2a april kommer tåget att avgå Nynäshamn i riktning mot Stockholm dit vi beräknas ankomma kl 16.08. Pris enkel resa 200 kr ToR 350kr. Barn under 7 år gratis.

Observera att tåget inte kommer att göra uppehåll på vägen! Biljetter köpes ombord eller på plattformen innan avgång. Vi räknar med många resande så var ute i god tid så att ni får er biljett till detta unika evenemang!
Välkomna ombord önskar vi på NJM!

Posted By: henrik

march 31, 2014 01:30pm

Hittat i gömmorna i NJMs arkiv.

Nynäsbanan har ju byggts om i olika omgångar. Här kommer en artikel som behandlar ett för Nynäsbanan ovanligt fordon.(Bilden är klickbar för större storlek).

0314Scan0075ändr.jpg

Posted By: henrik

march 31, 2014 01:18pm

Månadens fordon mars 2014

M√•nadens fordon √§r v√•ra lokalt√•gsvagnar litt Co6 eller numera B6. De planerades som boggievagnar under 1930 talet d√• lokaltrafiken kring landets 3 st√∂rre st√§der √∂kade och man ins√•g att det fanns ett behov av ny och mer kapacitetsstark materiel. Totalt levererades 171 vagnar till Statens J√§rnv√§gar, SJ. √Ąven Stockholm - Nyn√§s j√§rnv√§g best√§llde och tog leverans av denna vagntyp vilken minskade anv√§ndningen av de gamla 2axliga tr√§vagnar som tidigare anv√§nts, SNJ best√§llde 2 stycken av dessa vagnar.

Nynäsbanans vagnar skiljde sig från SJs genom att de istället för eluppvärmning hade kaminer monterade under vagnarna, detta då Nynäsbanan vid denna tidpunkt var oeletrifierad.

0314julmarknadsresa mm 2013 052ändr.jpg


Vagnen var även den första helsvetsade vagnstyp som tillverkats i Sverige. När de nya pendeltågen typ X1 levererades från 1967 så fasades denna vagntyp ut. På Nynäsbanan går dem i ordinarie omlopp fram till 1973 men hölls i vagnreserven fram till 1996.

0314julmarknadsresa mm 2013 057ändr.jpg


Samma år erhöll NJM fyra stycken B6 vagnar i deposition från Sveriges Järnvägsmuseum. NJM har sedermera övertagit äganderätten till vagnarna.

0314Scan0074ändr.jpg

Posted By: henrik

march 06, 2014 12:08pm

Månadens bild mars.

NJM är inte bara ångtågsresor, museievisningar och lokmeckande utan även mer jordnära, förlåt golvnära aktiviteter som städdagar. Denna bild är från förra årets storstädning av lokstallet.

0314NJM städdag mm 023ändr.jpg


Foto: Henrik Arvidsson Samsonowitz.

Posted By: henrik

march 02, 2014 05:21pm

Arbeten på B 1136

Som vissa av er kanske redan vet är nästa ånglok som skall renoveras B1136. Nu i helgen lyftes sotskåpsfronten och domlocket och loket fick se solen för första gången sedan 2010. Loket råkade då ut för ett tubhaveri och blev stående på linjen mellan Stockholm och Nynäshamn under en resa. Förhoppningen är att loket så snart som möjligt skall komma i trafik igen. Det huvudsakliga arbetet som skall göras är ett tubbyte i ångpannan.

0314Frontav1136.jpg


Foto: Ingemar Forsström.

Posted By: henrik