february 09, 2013 09:09pm
Nu under den kallare Ärstiden blir av naturliga skÀl inga "storjobb" gjorda. Utan just nu pÄgÄr bl.a. stÀdning, samt genomgÄng av verktyg och förrÄd m.m. DÀrtill jobbas det inne i vagnar som kan vÀrmas upp och i uppvÀrmda verkstadsutrymmen.
HÀr följer nÄgra bilder frÄn dagen aktiviter:
Posted By: jonas
december 18, 2012 09:09am
Posted By: jonas
november 15, 2012 10:03am
P.g.a avsaknad av driftdugligt Änglok kan vi tyvÀrr inte genomföra nÄgra ÄngtÄgsresor till Julmarknaden i NynÀshamn i Är.
Posted By: jonas
november 03, 2012 09:35am
Vi arbetar vidare pÄ bl.a. CF4b 1652. Den breda gaveldörren mot plattformen frÄn tjÀnstevagnstiden har nu nedmonterats och Lennart förbereder för att sÀtta upp den dörr och dörrkarmar vi tagit vara pÄ frÄn en annan CF4 som skrotades hos NBVJ.
Posted By: jonas
october 04, 2012 01:44pm
Ăven i CF4 1655 fortskrider arbeten bl.a. sĂ„ börjar nĂ€sta mellanvĂ€gg mellan resande och vestibul / toalett komma pĂ„ plats.
Posted By: jonas
october 04, 2012 01:24pm
Arbetet med E 1189 fortskrider. Efter att alla tuber valsas har vi försökt provtrycka loket, men flera tuber har lÀckt sÄ omvalsning pÄgÄr. Dessutom har det lÀckt ur regulatorn. För att kunna ÄtgÀrda detta har en lyftbom konstruerats med lyftblock som kan placeras mellan sanddomen och hyttaket.
Posted By: jonas
september 03, 2012 06:06pm
I lördags fick vi hem en ny vagn till föreningen som vi har haft ögonen pÄ i mÄnga Är. NÀmligen den enda kÀnda SNJ-godsvagn, om man bortser frÄn tankvagnarna för NynÀs Petroleum, som finns bevarad. Det Àr en godsfinka som Nora-Bergslags JÀrnvÀg (NBJ) köpte frÄn SNJ Är 1936. PÄ NBJ hade den beteckning NBJ Gm 98. NÀr NBJ lades ner kom vagnen att bevaras av Nora Bergslags VeteranjÀrnvÀg som har haft vagnen som förrÄd. Vi fick som nÀmnts ovan tidigt upp ögonen för denna fd. SNJ-vagn och har bett om att fÄ övertaga vagnen, men NBVJ har behövt den som förrÄdsvagn fram till nu.
Det knepiga med denna vagn Ă€r att ingen Ă€nnu lyckats fĂ„ fram uppgift om vilket nummer vagnen hade pĂ„ SNJ. Vi vet att den igĂ„r i en serie om 10 vagnar som byggdes av Rössels i Arlöv Ă„r 1900 - 01. Under Ă„ren 1901 till 1926 hyrs dessa vagnar ut via Vagnuthyrningsbolaget (VUB) till SNJ. Ă
r 1926 köper SNJ
vagnarna frÄn VUB, de fÄr nummer SNJ 422 -433 och 10 Är senare sÀljs 8 av dessa vidare till NBJ dÀr de numreras NBJ Gm 93 -100. Men vilket SNJ-nummer hade just NBJ 98 vet vi alltsÄ inte Ànnu, utan det krÀver vidare efterforskning.
I lördags transporterades vagnen frÄn Nora till NynÀsgÄrd med en lastbilstrailer. HÀr nedan följer nÄgra bilder frÄn expeditionen:
Posted By: jonas
august 23, 2012 09:18am
Fr.o.m 27 aug t.o.m 17 september kommer vi ha en bildutstÀllning pÄ Haninge bibliotek tillsammans med NynÀsbanans kamratförening. Det blir i princip samma utstÀllning som vi hade pÄ biblioteket i VÀsterhaninge i vÄras.
Posted By: jonas
august 01, 2012 10:15pm
Vi har satt igÄng med att ÄtgÀrda lÀckorna i T21 90Žs kylsystem.
Posted By: jonas
august 01, 2012 10:03pm
Under senaste veckorna har ett stort kliv framÄt tagits pÄ E 1189, som fÄtt alla tuber fÀrdigkragade och pannan Àr fylld med vatten.
Posted By: jonas
july 09, 2012 04:39pm
Arbetet med att mÄla om F5 55026 invÀndigt fortskrider, och som kanske synes pÄ dessa bilder börjar vagnen bli ganska prydlig.
Posted By: jonas
july 04, 2012 11:06am
TvÄ bilder frÄn igÄr:
Lennart har just tillverkat och satt upp ett nytt överstycke till mellanvÀgen mot vestibullen och toaletten.
Posted By: jonas
july 03, 2012 08:21am
FrÄn Stockholm kommun har NJM erhÄllit en vÀrdeful trevÀgsvÀxel och flera hundra meter rÀls frÄn VÀstberga industriomrÄde som kommer att komma till anvÀndning till spÄrutbyggnad pÄ vÄra nya markomrÄden. Under vecka 26 pÄbörjades arbete med att lossa spÄrskarvar m.m inför en kommande transport till NynÀshahamn. Foto Karl Hedriksson.
Posted By: jonas
june 12, 2012 12:00pm
Posted By: jonas
june 01, 2012 02:43pm
NJM har fÄtt det formella beskedet att vi tilldelats bidrag av RAà (RiksantikvarieÀmbetet) pÄ 75 000 kr till grundlÀggning o resning av lokhus. Det fantastiska Àr att vi bara för tvÄ Är sedan fick ett nÀsta lika stort belopp. DÀrför mÄste mÄnga medlemmar engagera sig i det fortsatta arbetet med att hÀmta vÀxeln och spÄren i VÀstberga, att lÀgga spÄren pÄ plats och förbereda för lokskjulet.
Posted By: jonas