Nynshamns Jrvgsmuseum

NJM's Bulletin


november 04, 2014 12:42pm

SNJ-bilden oktober 2014

04162014-10 bild.jpg

Sture Stenelöv (1919-1976).
Sture var en trevlig arbetskamrat, som jag minns med glädje. Här ser vi honom som Kontorist och Tågklarerare i Drevviken 1959. Där var han stationerad 1950-1961. Annars gick han som så många av oss ”den långa vägen”. Började som säsongsanställd vid SJ banavdelning i Ångermanland 1937-1941. Till SNJ kom han 1944 och hann jobba på de flesta stationerna.

Foto: Palle Lindblom
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 02, 2014 09:45pm

SNJ-bilden september 2014

04162014-09 bild.jpg

En stämningsfull bild från Ösmo station ca 1904.
Se hur vackert lokröken inramar godsmagasinet! Byggnaden till höger inrymde på vänstra gaveln (under balkongen) en livsmedelsbutik som vid den tiden drevs av Frans Karlsson. Byggnaden är numer riven, men hör o häpna Brodern S V Karlsson (även kallad Svin-Kalle) drev också en livsmedelsaffär, men i Tungelsta alldeles bakom stationshuset där. Det huset finns fortfarande kvar och det har stora likheter med det som fanns i Ösmo.

Foto: Vykort från tiden
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 02, 2014 09:40pm

SNJ-bilden augusti 2014

04162014-08 bild.jpg

SJK-utfärd på Nynäsbanan 13 november 1966
Bilden är tagen vid södra infarten till Älgviken. Tågsättet bestod av lok SJ B 1281 samt 2 Box och F-vagn från SNJ

Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 01, 2014 05:10pm

SNJ-bilden juli 2014

04162014-07 bild.jpg

Personal vid SNJ sista ånglok nr 5 1942

Fr v:
Konduktör Erik Bergström (1882-1965).
Lokeldare Göte Johansson (1915-2002). Blev Lokförare 1945.
Lokförare Georg Malm (1904-1978).
Stationskarl Helge Holmstedter (1910-2000). Blev Konduktör 1945.

Foto: från Göte Johanssons samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 08, 2014 06:13pm

SNJ-bilden juni 2014

0714SNJ lok 11 foto Bengt Dahlbergs saml.jpg

Lok 11 vid verkstaden i Nynäsgård 1950-tal.
Bakom loket ser vi 2 av de 3 hallarna som företrädesvis användes som reparations- och revisionshallar för motor- och personvagnar. Dessa hallar finns inte längre kvar. Till höger en del av det som då var förrådslängan och som idag tillhör Jehovas Vittnen

Foto: ?
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 31, 2014 07:21pm

SNJ-bilden maj 2014

04162014-05 bild.jpg

Några veteraner vid ånglok 8 i Lövlund ca 1960.

Fr v:
Lokputsare Gustav Andersson (1904-1992)
Lokputsare Gustav Widholm (1906-1971)
Lokförare Manne Strandh (1893-1979)
Som framgår av bilden är de 2 förstnämnda fortfarande i full action medan Manne varit ”friherre” några år. Han är bara o hälsar på hos sitt gamla lok, som han körde under hela min tid i Nynäshamn. Loket hade också just pensionerat sej!

Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 29, 2014 10:02pm

SNJ-bilden april 2014

04162014-04 bild.jpg

Hjalmar Beckius (1888-1969) Banvakt i Trångsund.

Här fångad på bild i Trångsunds södra växel i 1930-talets början. Som synes klotväxel mellan huvud- och sidospår. Där fanns också Nynäsbanans enda T-semafor, vilken skymtar i bakgrunden

Foto: från Trångsunds bibliotek
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


march 31, 2014 01:45pm

SNJ-bilden mars 2014

0314Scan0076ändr.jpg

Foto och text: från Nynäshamns bildarkiv


february 28, 2014 09:42pm

SNJ-bilden februari 2014

0214Södertörns_villastad_station_1901.jpg

Södertörns Villastad 1901.

Mannen i vit uniformsmössa är med största sannolikhet stationens första Stationsmästare, August Dahrne (1872-1954) Han var där 1901-1903. Sedan blev han Stins i Nynäshamn.

Foto: Vykort från Hans Björkman
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 03, 2014 12:05pm

SNJ-bilden januari 2014

04162014-01 bild.jpg

Lokförare Oskar Jonasson (1889-1961) och Konduktör Harry Hammar 1884-1969) poserar i och vid motorvagn nr 2. Året är okänt.

Foto: Repro på foto från Bernt Petterssons samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


december 31, 2013 12:08pm

SNJ-bilden december 2013

121311032322753_c40352e324_b.jpg

Persontåg mot Nynäshamn klart för avgång på Stockholm C 12 maj 1961.

Så kunde det se ut i slutet av dieseltiden. En blandning av SJ o SNJ fordon. Det aktuella tåget består av SJ T2 78 och B15, SNJ B15 och F.
,
Foto: Kjell Eriksson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 29, 2013 12:39pm

SNJ-bilden november 2013

111311032326863_6430722925_b.jpg

Ett rent? SNJ-tåg är startklart på Stockholm C den 12 maj 1961
Motorvagn nr 9 samt åtminstone en Box-vagn. Månntro om destinationen är Tungelsta

Foto: Kjell Eriksson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 31, 2013 10:56am

SNJ-bilden oktober 2013

1013Scan0051ändr.jpg

Motorlok nr 10 i ensamt majestät på spår 1 i Nynäshamn. Årtalet är okänt.
Till vänster bakom loket kan man se bl a den s k knackarboden, vilken var stationshus i Kullsta/Nynäsgård. Till höger den 2-axliga DF-vagnen 2780.

Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 29, 2013 11:19am

SNJ-bilden september 2013

04162013-09 bild.jpg

Stationsföreståndare Nils Huge (1901-1987) i Västerhaninge med sonen Gunnar, 1940-tal

Nils var en mycket omtyckt person. Började sin järnvägsbana som elev redan 1914 i Ösmo, där han var född och uppvuxen. Fadern var också järnvägare vid SNJ. Nils kom till Västerhaninge som Stf 1931 och blev kvar där till pensioneringen 1966. 35 år, något av ett rekord!

Foto: Gunnar Huges samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 13, 2013 04:01pm

SNJ-bilden augusti 2013

0813snj bild aug 2013.jpg

Ånglok SNJ litt B nr 2, fd 12 vid lokstallet i Lövlund, Nynäshamn i början av 1950-talet
Byggt i Falun 1919. Hade ett brokigt förflutet: SJ 1383, HHJ 22 och till sist BJ 129 varifrån det inköptes 1947 för 35000 kr. Avställdes någon gång under senare halvan av 1950-talet och skrotades 1960.

Foto: S-O Lundberg
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk