NJM's Bulletin
july 26, 2013 09:48am
SNJ-bilden Juli 2013
Kyltransport Visby-Stockholm 1950-tal
Redan 1902 inleddes samarbete mellan SNJ och Ă
ngfartygs AB Gotland (som bolaget hette dĂ„). HĂ€r en hĂ€rlig bild pĂ„ hur en köttransport gick till pĂ„ 1950-talet. FrĂ„n dörr till dörr hette transportsĂ€ttet. Observera att âlĂ„danâ Ă€r inregistrerad hos SNJ med litt K2 och nummer 601-!
Foto: FrÄn NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
june 03, 2013 08:40am
SNJ-bilden juni 2013
Vy över Södertörns Villastad frÄn södra infarten Är 1960. PÄ spÄr 2 stÄr ett T21-draget persontÄg och vÀntar pÄ att fortsÀtta söder ut.
Foto Bengt Hammar
may 02, 2013 11:14am
SNJ-bilden maj 2013
Till SNJs trafikstart Är 1901 bestÀlldes tre st kompundtanklok frÄn Nohab i TrollhÀttan med hjulstÀllning 2ŽB-1, Lok 1 leverades Är 1900, medan no 2 och 3 kom Äret dÀrpÄ, 1901. Det var vid leveransen vÄtÄnglok, men byggdes under 1910- talet om med överhettare. Bilden förestÀller lok 3 fotograferad vid Lövlund i NynÀshamn ca 1910.
FrÄn v pÄ bilden syns Perr Magnusson, Thure Karlsson, Wilhelm Linder och Emil Bergström. Samtliga Lokförare/eldare.
Lok 3 fanns kvar pÄ SNJ till Är 1945 dÄ det sÄldes vidare till Domnarvet för 45000 kr, DÀr fick loket smeknamnet "Fantomen". Loket skrotades ca 1950.
april 01, 2013 12:01pm
SNJ-bilden april 2013
Arbete med anlĂ€ggandet av Ăsmo station Ă„r 1899. Det gick Ă„t mĂ„nga rallare för banbygget. Man hade decauvillevagnar och hĂ€star som hjĂ€lpmedel.
Foto fr NynÀshamns bildarkiv.
march 01, 2013 08:46pm
SNJ-bilden mars 2013
Vykort frÄn Handen, med sjön Rudan i förgrunden. Bakom stationen vÀxer tÀt skog dÀr idag Handenterminalen reser sig. Men det mest intressanta Àr tÄgsÀttet pÄ stationen. TÄget dras av SNJ-snÀlltÄgslok 6 eller 7 tillverkade Är 1910. DÀrefter nÄgon av vagnarna BC 4 eller 5, vilka blev ombyggda och omnumrerade Är 1922 till C 25 och 26. Tittar pÄ vagnen ser man i Àndan mot loket det tredelade fönster som andraklass avdelningen hade, bilden Àr sÄledes tagen gÄng mellan 1910 - 1922. DÀr efter följer nÄgon av vagnarna 15 eller 16, vilka Är 1912 blev omnumrerade till 23 och 24. Vagnskorgarna till vagnarna 23 och 26 finns idag bevarade hos oss pÄ NynÀshamns JÀrnvÀgsmuseum. Det kan m.a.o. vara just vÄra vagnar som syns pÄ vykortet!
february 12, 2013 09:50pm
SNJ-bilden februari 2013
Ett typiskt 1960-tals tÄg pÄ NynÀsbanan har inkommit pÄ spÄr 13 pÄ Stockholm C med D 432 som lok och dÀrefter en F5-vagn och Bo6-vagnar.
Foto Göte Johansson
january 01, 2013 01:38pm
SNJ-bilden januari 2013
VinterstÀmning pÄ Handens station nÄgon gÄng under 1930-talet. En buss invÀntar resenÀrer frÄn persontÄget. Eventuellt ska bussen sen vidare mot Vendelsö eller Dalarö.
Foto Carl Lindblad via Haninge bildarkiv.
december 06, 2012 09:39am
SNJ-bilden december 2012
Ett idylliskt 1950-tals vykort frĂ„n Södertörns Villastad utgivet av PressbyrĂ„n. Ăn syns inte sĂ„ mycket förortsbebyggelse till.
november 03, 2012 10:12am
SNJ-bilden november 2012
Tungelsta station en vÄrvinterdag under 1930-talet. Notera vevstÀllverket, som 1945 ersattes av ett nytt som placerades under det vÀnstra fönstret och vevstativet för vÀgbommarna.
Foto: okÀnd
september 30, 2012 09:56pm
SNJ-bilden oktober 2012
SNJs tredje lok med nummer 4. Fd. SJ Cd 419, tillverkad av Nohab 1892 med tillverkningsnummer 340. Inköpt till SNJ 17/9 1933. Loket slopades 1951 men skrotades först 1956. Fotot Ă€r taget i Ălvsjö Ă„r 1935.
Foto frÄn Nyberska samlingen / SvJvm.
september 09, 2012 10:59am
SNJ-bilden september 2012
NynĂ€sbanans vĂ€ndskiva i Ălvsjö.
NĂ€r NynĂ€sbanan invigdes Ă„r 1901 fick inte banans tĂ„g framföras till Stockholms C utan alla tĂ„g vĂ€ndes i Ălvsjö dĂ€r resenĂ€rer mot Stockholm tvingades till tĂ„gbyte. Första 1909 tillĂ€ts SNJs tĂ„g gĂ„ Ă€nda in till Stockholm C. PĂ„ slutet 1920-talet elektrifierade SJ strĂ€ckan Ălvsjö - Stockholm. Man var dĂ„ rĂ€dd att SNJs Ă„nglok skulle förstöra kontaktledningen i tunnlarna under söder sĂ„ SNJ Ă„ngtĂ„g fick Ă„ter vĂ€nda vid Ălvsjö. För att kunna vĂ€nda banans tenderlok i Ălvsjö sĂ„ anlĂ€gger SNJ i början 1900-talet denna vĂ€ndskiva i Ălvsjö. Den lĂ„g norr om SNJ plattformsspĂ„r pĂ„ mark som idag tillhör Ălvsjö. Denna vĂ€ndskiva fanns kvar till 1960-talets början.
Fotot Àr frÄn 1930-talet och kommer frÄn Sveriges JÀrnvÀgsmuseum.
august 03, 2012 07:53pm
SNJ-bilden augusti 2012
Hemfosa station, troligen Är 1907. Personal Àr fr v: BanmÀstare Ekstedt, Banvakt Sandberg, StationsförestÄndare Lin dman, Konduktör Holmstedter, Stationskarl Andersson, Bromsare Valin, Lokförare Karlsson och Lokeldare Bergström samt resenÀrer. T.h syns nÄgot av SNJ loken 1-3.
Foto frÄn Sotholms hÀrads hembygdsförening
july 04, 2012 10:11pm
SNJ-bilden juli 2012
Ăsmo station ca 1904. Redan 1926 hade Ăsmo bussförbindelser med bl.a. Sorunda, det gjorde att Ăsmo sĂ„ smĂ„ningom kom att bli en knutpunkt pĂ„ Södertörn.
Ăsmo har idag det stationshus som Ă€r exteriört oförĂ€ndrat och Ă€r numera byggnadsminnesförklarat
Bilden Àr en kopia pÄ ett vykort
june 06, 2012 11:18am
SNJ-bilden juni 2012
Lövlunds lokstall Är 1957 med NynÀsbanans bÄda MAK-byggda diesellok 11 (t.v) och 12 (t.h).
Foto fr Sv JÀrnvÀgsmuseum.
may 09, 2012 01:59pm
SNJ-bilden maj 2012
SNJ vagn BCo 8 i NynÀshamn Är 1957. Vagnen var byggd av Göteborgs mekaniska verkstad Är 1906. Den vÀgde 23,6 ton. Hade i orginalutförande en fin andraklassavdelning rymmande 29 sittplatser och en tredjeklass avdelning med kupeér rymmande 36 sittplatser. Vagnen kom att genomgÄ en omfattande ombytggnad Är 1941, efter det hade den endast 12 sittplatser i andra klass och 68 sittplatser i 3 klass. Den gick till skrot Är 1966. Foto: Gert Ekström
Nedan: Ritning av vagnen i leveransutförande: