NJM's Bulletin
april 11, 2016 09:39am
SNJ-bilden januari 2016
Kollision med T-Ford 1932
Olyckan skedde vid Stavsvägen norr om Tungelsta station. Vägövergången var vid den tiden försedd med bommar av rör som reglerades från stationen medelst linor, men det hjälpe tydligen inte! Bommarna togs senare bort och ersattes med kryssmärken o signalklockor, men återkom 1992 som fjärrstyrda. Övergången är numera slopad.
Foto: Erik Pettersson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 11, 2016 12:05am
SNJ-bilden december 2015
[
SNJ 91 Snöplog i Nynäshamn 1957
Vagnen levererades ursprungligen som N1-vagn i en serie om 28 vagnar tillverkade av Södertelge Verkstäder år 1900. Byggdes sedermera om till snöplog. Först utan hytt som tillkom senare.
Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 11, 2016 12:02am
SNJ-bilden november 2015
Personvagn nr 1 avställd i Ystad 9/3 1964.
Vagnen levererades från Ljunggrens i Kristianstad i SNJ första personvagnsserie 1901. Den bestod av 7 vagnar om 3 st boggie- och 4 st 2-axliga vagnar. 1:an hade från början litt BCo med plåtklädsel, lågt tak och lanternin samt målad i klassfärgerna mörkblått för 2:a klass och rödbrunt för 3:e klass. Den hade 3 kupéer med tredelade fönster och soffor klädda med kronmönstrad mokett, vit mönstrad pegamoid på väggarna och vit pärlspont på väggar och tak. Omkring 1920 fick vagnen teakpanel på utsidan. 1941 blev den ombyggd till litt Co sedermera Bo och 104 sittplatser och fick åter plåtklädsel. Vagnen var i trafik ända fram till eldriftens införande i november 1962 och skrotades i Vislanda 1965.
Foto: Jan-Anders Wirén.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 12:50pm
SNJ-bilden oktober 2015
Ånglok SNJ nr 8, litt N, utanför järnvägshotellet i Nynäshamn 1957. Byggt av Motala Verkstad år 1900 med tillverkningsnr 234 för SJ, där det hade nr 577. Sedermera hamnade loket hos TGOJ med nr 88.
Inköptes av SNJ 1943 för att huvudsakligen användas som växellok i Nynäshamn. Avställdes som SNJ sista ånglok ca 1960 men skrotades först 1966 i Vislanda.
Foto: Olof Sjöholm/SJK-F 1/95.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 12:44pm
SNJ-bilden september 2015
SNJ första Ånglok nr 9 i Korsnäs 1955. Observera de lustiga buffertarna, 4 stycken.
Loket tillverkades av Pecket 1899 o inköptes som 3:e byggnadslok från NOHAB! 1900. Till skillnad från de 2 andra byggnadsloken kom det till SNJ som nytt och kom även att användas i trafiken. Redan 1902 ansågs det i behov av en stor upprustning, vilket det inte fanns pengar till. Beslöts att det liksom de 2 övriga skulle säljas. De gamla loken skrotades 1902, men 9:an såldes vidare till Korsnäs AB 1904, som lät skrota det först 1955, samma år som bilden tog. Där ser det tämligen fräscht ut trots sin ålder, eller hur?
Foto: Repro från Korsnäs AB av Bo Gyllenberg.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 12:42pm
SNJ-bilden augusti 2015
Kollision i Ösmo 1953.
Den 30 november 1953 kl 15.04 inträffade den största olyckan i SNJ:s historia. 600 meter norr om Ösmo station kolliderade godståg nr 7050 som drogs av lok 11 med motorvagn nr 7. Orsaken var att godståget ej fått kvarhållningsorder (S9) av tågklareraren i Nynäshamn. Kollegan i Ösmo glömde dessutom bort att motorvagnen var på ingång norrifrån. Den var som tjänstetåg på väg till verkstaden i Nynäsgård. Stora materiella skador uppstod, men lokförarna klarade sej utan större skador. Motorvagnsföraren ådrog sej hjärnskakning o nyckelbensbrott. Godstågsföraren hoppade o klarade sej oskadd. Båda fordonen reparerades. Vid tillfället var det 4 godsvagnar närmast lok varav 2 s k kolryssar. Den ena av dom stod efter olyckan rakt upp som en korkskruv. Som framgår av bilden så står närmast loket en tankvagn som var fylld med flygbensin. Efter olyckan kom en bestämmelse att det skulle vara minst 3 skyddsvagnar mellan lok o första tankvagn. Trafiken återupptogs den 2 december.
Foto: Börje Lindwall.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 12:40pm
SNJ-bilden juli 2015
Konduktörerna Wilhelm Snäll d. ä. o Jansson 1930-tal
Ett par välklädda herrar som ivrigt väntar på att få göra hål i biljetterna!
Foto: Bernt Pettersson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 12:37pm
SNJ-bilden juni 2015
Nynäs Petroleums lokomotor ”Krupp”
Tillverkad 1954. Fotot sannolikt taget vid ”Stathmos” 1957
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 06, 2016 11:02am
SNJ-bilden maj 2015
Gustav Jansson ”Lok-Janne” 1890-1957
Var legendarisk stallförman vid stallet i Lövlund.
Foto: Eje Edvinsson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
september 27, 2015 09:37pm
SNJ-bilden april 2015
Motorlok 12 i Nynäshamn 1950-tal. I förarhytten Lokförare Manne Strandh
Loket tillverkades av MAK 1951 med tillverkningsnumret 500002 o hade 500 hkr samt platt hyttak till skillnad från sitt systerlok. Ägdes från början av Nynäs-Petroleum, men inlöstes av SJ 1/7 1957 o uthyrdes till SNJ. I samband därmed registrerades loket som SJ litt T8 med nr 208. 1963 omlittererades loket till T31 nr 138. Skrotades i Vislanda 1969.
Foto: SJK-F.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 17, 2015 03:01pm
SNJ-bilden mars 2015
SNJ motorvagn nr 4 i Handen 1950-tal.
Byggdes 1932 av DEVA med tillverkningsnummer 49 för LyJ, Lysekils Järnväg, där den hade nr 10. Via SJ, där den hade nr 6 kom den till SNJ 1944. Den hade en 6-cylindrig motor på 200 hkr av 2-taktstyp som drev 2 banmotorer om vardera 80 hkr. Skrotades 1966.
Foto: Lennart Welander
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
march 06, 2015 01:26pm
SNJ-bilden februari 2015
Lokmästare Arne Wahlstedt och Verkstadsförman Johan Eklund.
Poserande utanför verkstaden i Nynäsgård. Årtal okänt.
Foto: Eje Edvinsson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 15, 2015 02:20pm
SNJ-bilden januari 2015
Lokförare Wilhelm Linder 1882-1959) vid Lövlund 1958
Foto: Reproduktion från Arne Rehnman.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
december 13, 2014 09:51pm
SNJ-bilden december 2014
Råoljemotor från Slätmossen i Handen, fotograferad i Nynäsgård på 1940-talet.
Under slutet av första världskriget 1918 startades torvfabrik på Slätmossen strax söder om Handens station. Det var brist på kol och alternativet var att elda ångloken med kol. 1921 över tog Trafik AB Stockholm-Nynäs (som vid den tiden var ett stödbolag till SNJ).
Torvbrytningen upphörde 1946.
Foto: Arne Sjöholm.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
december 03, 2014 12:03am
SNJ-bilden november 2014
SJ litt T7 nr 207 på Stockholm C 1959.
F d SNJ nr 13 byggt 1954. Skrotad i Vislanda 1968
Foto: Torbjörn Jansson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk