NJM's Bulletin
april 07, 2017 01:24pm
SNJ-bilden april 2017
BÄt Elfsnabben vid Söderby Brygga
SNJ-koncernen bestod inte bara av tĂ„g o bussar. Ăven Fastighetsbolag o Hamnverksamhet ingick. Samt BĂ„ttrafik. Redan pĂ„ 1920-talet bedrevs sĂ„dan i blygsam skala pĂ„ sjön Drevviken. Men i slutet av 1930-talet började det i större skala med turer frĂ„n Söderby brygga-Muskö.
S/S Elfsnabben byggdes vid Göteborgs mekaniska verkstad (nuvarande Götaverken) 1899 med tillverkningsnr 273. Ett tidigare namn pĂ„ bĂ„ten nĂ€mns som âElsaâ. Pingsten 1939 gick fartyget första turerna mellan Muskö och Söderby brygga. Det Ă€gdes dĂ„ av en Konsul AlgĂ„rd. 15 oktober 1947 övertogs trafiken av NynĂ€sbanan. Köpet gjordes av NynĂ€shamns SkeppsmĂ€kleri och Speditionskontor men trafiken ombesörjdes av Trafik AB Stockholm-NynĂ€s (bussbolaget). I köpet ingick fartygen Elfsnabben och Mysingen. Elfsnabben trafikerade Norra Muskö-Söderby brygga. 1957 övertogs Ă€gandet av moderbolaget SNJ. Sedan Muskötunnelns tillkomst behövdes inte lĂ€ngre bĂ„ttrafiken och Elfsnabben sĂ„ldes som sista bĂ„t i februari 1963.
Foto: Gunnar Hedman
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
march 06, 2017 08:32am
SNJ-bilden mars 2017
Första buss nr 7
Bussen tillverkad som LV70 av Volvo 1932 med chassinr 40273, kaross SKV och reg-nr B 6860. Hade 27 sittplatser. Fick 1943 ny kaross och blev ett frambygge. DÀrför 2 bilder denna mÄnad, före o efter ombyggnaden.
Jag minns den som körde bussen mestadels. Han hette Filip Johansson o bodde i Porthus. Det blev en sÀregen körstÀllning med vÀxelspaken fortfarande placerad i bakkant av motorhuven. Var förmodligen den enda av de gröna bussarna som ommÄlades till blÄ. Bussen sÄldes vidare den 12 juni 1956 till okÀnd köpare.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 03, 2017 09:36am
SNJ-bilden februari 2017
Personvagn 21 eller 22 i början av 1930-talet.
SNJ inköpte totalt bara 6 st 2-axliga personvagnar och av dessa slopades alla utom en 1/11 1948. Vagnarna med litt C4 21-22 köptes frÄn Arlöfs mekaniska verkstad 1903. De omlittererades sedermera till C1. PÄ bilden Àr NynÀshamns orienteringsklubb pÄ utflykt. Mannen i vit rock hette Hugo Lundberg. De var s k sommarvagnar utan isolering eller vÀrme och med stearinljuslyktor som senare byttes ut mot fotogenlampor. Lösa överdrag av plysch anskaffades sÄ att halva vagnarna kunde anvÀndas som 2:a klass vid behov! Visst var vÀl vagnarna tjusiga? De hade 48 sittplatser vardera. Nr 21 sÄldes som sommarstuga till Stallarholmen o 22:an skrotades.
Foto: Sotholms HÀrads Hembygdsförening
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
january 19, 2017 02:02pm
SNJ-bilden januari 2017
Ăsmo 1902
Idag exteriört oförĂ€ndrad sĂ„ nĂ€r som pĂ„ âtornetâ (egentligen trapphuset till övervĂ„ningen) som man kan se sticka upp mellan skorstenarna. DĂ€r tillkom 1903 (inför kungabesöket-Oscar II) en uppförstorad vagnsgrind. Statligt byggnadsminne sedan 1999. Tidigare bilder publicerade 2012-07. 2014-09.
Foto: NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
december 05, 2016 11:35am
SNJ-bilden december 2016
Vagn NN3 nr 201 i Handens grusgrop 1953
Ăppen flakvagn tillverkad Ă„r 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med rörstolpar o trĂ€lĂ€mmar. Nr 201-204 hade frĂ„n början slutna bromshytter som pĂ„ 1940-talet nedsĂ„gades till 1 m höga bĂ„s. En annan egenhet var att nĂ€r SJ pĂ„ 1940-talet satte nya axeltĂ€tningar av masonit i lagerboxarna sĂ„ behöll SNJ sina filtpackningar och mĂ„ste dĂ„ mĂ„la boxlocken gula. SkrotningsĂ„r okĂ€nt.
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
november 07, 2016 10:37am
SNJ-bilden november 2016
NynÀsgÄrd ca 1932
TrÄngsunds första stationshus (sedermera banvaktsstuga dÀr) verkar just vara Äter-uppbyggt. HÀr med liggande pÀrlspont i stÀllet för den ursprungliga fiskfÀllspanelen. NÄgot stÀllverk finns Ànnu ej, men nÀr jag tittar med luppen upptÀcks en s k stÀllbock som reglerade semaforerna. StÀllverk i NynÀsgÄrd tillkom 1945. Innan dess var det klotvÀxlar som gÀllde.
Foto: NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
october 03, 2016 11:11am
SNJ-bilden oktober 2016
âBanvaktsstuganâ i Tungelsta 1967
Detta hus var tÀnkt som lokstall men blev i stÀllet frÄn början tjÀnstebostad för banmÀstare o banvakter. NÀr jag kom till Tungelsta 1961 var dÀr banmÀstarexpedition och bostad för en gammal banarbetare som hette Oskar Andersson (f1891-d1982). PÄ övervÄningen fanns dÄ överliggningsrum. Huset revs 1972.
Foto: VĂ€sterhaninge hembygdsgille/S111
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
september 05, 2016 04:07pm
SNJ-bilden september 2016
MaK 500003 âhalvmiljonenâ pĂ„ vĂ€ndskivan i Lövlund 1956
Efter det att SNJ 11 o 12 tillverkats 1951 sÄ tillverkades detta lok 1953 som kom att bli litt V65 i Tyskland o Danmark samt en del andra lÀnder, med 575 hkr motor o en fjÀrde axel. Den hyrdes av SNJ vid 2 tillfÀllen och vid det senare provades det av SJ. Av detta kom SJ:s T2:or (senare omlittererade till T21), dock med en starkare motor pÄ ca 800 hkr. Loket fanns dokumenterat i Mosel 1968, dÄ med solskydd vid fönstren. Loket var svartmÄlat.
Till vÀnster pÄ bild ser vi Lokförare Georg Malm (f1904-d1978).
Foto: Stig Eldö
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
july 31, 2016 09:32pm
SNJ-bilden augusti 2016
Godsvagn litt N1 nr 75 i Stockholm nÄgon gÄng 1914-1918
Vagnen tillhörde den första serien om 20 st öppna flakvagnar som tillverkades av och inköptes frÄn Södertelge verkstÀder redan 1899 och som förmodligen anvÀndes redan under byggnadstiden. HÀr Àr vagnen lastad med ved. Gick sÀkert Ät till Ängloken. Första vÀrldskriget rasade ju! Hade nr mellan 51 och 98, dock ej löpande eftersom den totala N1-serien som tillverkades 1899-1902 blandades friskt i nummergivningen. Nr 64 byggdes senare om till ballastplog o nr 91 till snöplog (se bild 2015-12).
Foto: Axel Malmström genom Stockholms Stadsmuseum
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
july 04, 2016 09:42am
SNJ-bilden juli 2016
Post- och resgodsvagn DFo 2758 pÄ Stockholm C 1956
Byggdes av Arlöfs mekaniska verkstad 1928 och hade hela tiden teakpanel. Vagnen övertogs frÄn SJ 1942, den Àgdes egentligen av Postverket. Fick behÄlla sitt SJ-nummer, men fick SNJ signatur. Gick i regel i Gotlands-expressen. AvstÀlldes i Sveg i början av 1970-talet. SkrotningsÄr okÀnt.
Foto: Lennart Welander SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
june 01, 2016 11:06am
SNJ-bilden juni 2016
NynÀs Hafsbad 1920 tal
Liv o rörelse pĂ„ plattformen! Stationen hette fram till 1907 NynĂ€s Ăfre. PĂ„ 1950-talet hade jag sjĂ€lv nöjet att vara biljettförsĂ€ljare dĂ€r en tid. Byggnaden revs 1960. En del av den finns idag i ett fritidshus pĂ„ Yxlö o en av stationsskyltarna finns bevarad pĂ„ hem-bygdsgĂ„rden i NynĂ€shamn. SjĂ€lva hĂ„llplatsen nedlades 3/5 2008.
Foto: FrÄn NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 09, 2016 10:32am
SNJ-bilden maj 2016
SNJ motorlok 11 leveransbild 1951
I början av 1952 levererades den och motorlok 12 frÄn MaK i Kiel. 11:an hade till skillnad frÄn systerloket vÀlvt hyttak Detta p g a att det var första loket i serien och gjordes lite elegantare för att delta pÄ utstÀllningar. HÀr ser vi loket innan det fick sin blÄ fÀrg och nummerskylt. Lite olika uppgifter om motorstyrkan har förekommit, 500 eller 575 hkr. Loket skrotades 1969 i Vislanda, dÄ som SJ T31 139. Motorn sÄldes för stationÀrt bruk.
Andra bilder pÄ loket har varit införda 2001-10, 2009-09, 2011-05, 2012-06, 2014-06, 2015-08.
Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 11, 2016 09:43am
SNJ-bilden april 2016
Buss B6477 Chevrolet i Tungelsta pÄ 1930-talet
Redan i början pĂ„ 1920-talet startades busstrafik i liten skala med 2 Ford-bussar mellan Hemfosa och Porthus i Sorunda i samarbete med arrendatorn pĂ„ Hemfosa gĂ„rd, Folke Selin. 1926-1930 inköptes 5 st âChevorâ, varav just den pĂ„ bilden var den första Hade 15 sittplatser o avregistrerades redan 1937.
PĂ„ bilden ser man 3 personer: Fr v troligen busschauffören, 1 anstĂ€lld vid jĂ€rnvĂ€gsstationen samt förhoppningsvis en elegant passagerare. I bakgrunden kan man ocksĂ„ se fotografens firmaskylt âErik Petterssons Cykelverkstadâ.
Foto: Erik Pettersson âCykel-Pelleâ.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 11, 2016 09:42am
SNJ-bilden mars 2016
NynĂ€s Petroleums lokomotor Jung vid âoljanâ 1957.
NP hade 2 egna lokomotorer. Bilden visar den första, tillverkad 1951
Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 11, 2016 09:40am
SNJ-bilden februari 2016
Knut TÀrnström vid NynÀsgÄrd pÄ 1960-talet.
Knutte jobbade vid Banavdelningen o var i grunden snickare men var allt i allo i praktiken. Hade som de flesta av oss ett smeknamn: âSputtnikâ. En riktigt mysig snusande kille! HĂ€r ser vi honom pĂ„ en cykeldressin, men han körde Ă€ven motordito. Knutte dog 1988, 79 Ă„r ung.
Foto: Göte Johansson/NynÀshamns bildarkiv 168.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk