NJM's Bulletin
july 06, 2018 01:24pm
SNJ-bilden juli 2018
Vagn NN3 nr 221 i Handen 1950
Öppen flakvagn tillverkad år 1901 av Hessleholms mekaniska verkstad. Ingick i en serie om 10 vagnar med nr 221-230. 2,8 m brett flak med rörstolpar o trälämmar som vid Bergslagsbanans motsvarande typ.. Nr 221 och 206 hade från början slutna bromshytter som på 1940-talet nedsågades till 1 m höga bås. Från början var dessa vagnar inhyrda av VUB (VagnUthyrningsBolaget) o hade deras nummer 30625-30634 men fick SNJ-nummer när de inlöstes år 1925. Nr 225 hade vattentank monterad. En annan egenhet var att när SJ på 1940-talet satte nya axeltätningar av masonit i lagerboxarna så behöll SNJ sina filtpackningar och måste då måla boxlocken gula. Skrotningsår okänt..
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
july 06, 2018 01:19pm
SNJ-bilden juni 2018
Vagn NN3 nr 212 i Handen 1959
Öppen flakvagn tillverkad år 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med rörstolpar o trälämmar. Nr 201-204 hade från början slutna bromshytter som på 1940-talet nedsågades till 1 m höga bås. Se även bild på nr 201 2016-12. Skrotningsår okänt..
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 02, 2018 02:46pm
SNJ-bilden maj 2018
Buss nr 11
Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63320, kaross SKV och reg-nr B 9703. Hade 27 sittplatser men var i övrigt lika som nr 2, 4 o 5. Avregistrerad 1952 o såld 1956. Skrotningsår okänt.
Ingick som sista buss i den serie om 8 st med grön färgsättning som levererades 1932-1938 och som hade 24-27 sittplatser vid leveranserna. Blev dessutom enda buss med detta nummer eftersom den ”överlevde” leveranserna av hela den blå serien.
Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
april 04, 2018 04:12pm
SNJ-bilden april 2018
Vagn litt F nr 412
Täckta G1-vagnar nr 411-414 tillverkade och levererade år 1906 av Göteborgs mekaniska verkstad. Vagnarna hade som synes tjänstekupé och omlittererades till F 1939. Skrotningsår okänt
Foto: Olof Sjöholm SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
march 01, 2018 11:36am
SNJ-bilden mars 2018
Motorlok SJ 206 ”Påfågeln” eller”Papegojan” i Åseda april 1961
Loket var vid SNJ de 2 första åren av sin livstid. Men sedan flyttade SJ på det, tydligen i god tid före eldriftens införande på Nynäsbanan i november 1962.
Tidigare bild publicerad 2004-01.
Foto: Foto Jan Lindahl
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 10, 2018 10:07am
SNJ-bilden februari 2018
Vagn F 41 (den andra) på Stockholm C 1958
Den andra vagnen med nr 41 blev liksom systervagnen 40 de sista vagnarna som byggdes för SNJ. De tillverkades av Kalmar Verkstad så sent som 1956. De hade träpanel. De avfördes redan 15/2 1968 o sändes till hvst i Östersund 21/5. Finns en notering om att 41:an avställdes i Sveg 1970. Båda skrotades i Östersund 1971. SJ ville tydligen inte ha med SNJ vagnar att göra efter förstatligandet 1/1 1968!. Dessa båda vagnar blev ju bara 15 år gamla.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 10, 2018 10:03am
SNJ-bilden januari 2018
Vagn F 41 (den första), troligen i Nynäshamn med en del uniformerad personal m fl
Den första vagnen med nr 41 hade liksom systervagnen 42 från början litt DF nr 6 och 7 inköpta från Ljunggrens i Kristianstad 1901.. Utvändigt var det plåtklädsel på båda från början. Omnumrering till 41/42 skedde 1912. 1920 skildes de båda åt utseendemässigt. 42:an fick bl a teakpanel o lanterninen togs bort (Se presentation 2010-01). 1942 togs D-avdelningen bort i båda vagnarna . 1948 blev 41:an tjänstevagn vid Banavdelningen medan 42:an kämpade vidare som F-vagn. 41:an skrotades ca 1961 o 42:an i Östersund 1970.
Här syns vagnen i ursprungsskick.
Foto: ?
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
november 30, 2017 03:52pm
SNJ-bilden december 2017
Godsvagn litt N1 nr 102 i Handen 1950
Vagnen tillhörde den en serie om 10 st öppna flakvagnar som tillverkades av Ljunggrens i Kristianstad 1901 och utvecklades för Kristianstad-Immelns Järnväg som NN1 utan väggar. De inköptes 1902. På bilden är vagnen försedd med fastskruvade lämmar från en NN1-vagn. Skrotningsår okänt.
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
november 12, 2017 09:28am
SNJ-bilden november 2017
Vagn litt Ou SNJ nr 500302 på magasinsspåret i Nynäshamn 1972.
Telegrafverkets andra vagn inköpt 1953 från Gävle vagnverkstad. Från början litt O Var blåmålad och fick sedermera SJ nr 20-74-031022 och litt Ou. Skrotningsår okänt.
Efter 1963 köpte Televerket in ytterligare några begagnade vagnar litt O och Ou från SJ, vilka också blåmålades. Dessa behöll dock sin SJ-registrering
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
september 29, 2017 01:26pm
SNJ-bilden oktober 2017
Vagn litt Is nr 500301 på verkstaden i Nynäsgård 1957.
Telegrafverkets ena vagn inköpt 1948 från MGJ med nr 500170. Omnumrerad 1951. Tillverkad 1897 av Hoffmans i Breslau. Lägg märke till den unika kombinationen vid tillfället: En axel med ekerhjul o en helgjuten! Skrotningsår okänt
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
september 03, 2017 10:41am
SNJ-bilden september 2017
Första buss i Hemfosa ca 1926
Det var så här busstrafiken startade. Från början, under 1920-talets första hälft, drevs busstrafiken med 2 Fordbussar av arrendatorn på Hemfosa gård, Folke Selin. I november 1925 skrevs kontrakt mellan Selin o SNJ om regelbunden trafik med samma bussar. Ägandet av fordonen övergick dock till SNJ. Här ser vi ett av dem. Trafiken skulle då gå mellan Hemfosa och –Sorunda På bilden ser vi Chauffören Olof Martin och Banvakt Åberg
Foto: Göte Johanssons samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
august 03, 2017 09:33am
SNJ-bilden augusti 2017
Båt Nåtarö vid Rånö brygga
S/S Tor VII inhyrdes för sommarsäsongen 1950 av SNJ från Waxholmsbolaget och premiärturen gick den 17 augusti. Den första säsongen trafikerades endast Nynäshamn-Nåtarö. Efter diverse turer med nybyggt fartyg som inte höll måttet mm föll blickarna på S/S Gustavsberg III byggd 1905 i Stockholm med reg.nr. 4444 och på 192 bruttoton. Fartyget inköptes 6 juli 1951 för 48000 kr och fick namnet Nåtarö (observera stavningen på fartyget). Hon försågs med oljeeldning 1956, vilket ångpannan inte stoppade för så hon lades upp på hösten samma år vid Frejas varv i Nynäshamn. På hösten 1957 skars överbyggnaden av o ångpanna jämte maskin togs ur. Skrovet låg sedan kvar i Nynäshamn till hösten 1958 då det såldes o blev upplagspråm. Skrovet skars slutligen upp i Värtan 1975.
Traden trafikeras dock fortfarande av Waxholmsbolaget med varierande fartyg.
Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
june 30, 2017 12:47pm
SNJ-bilden juli 2017
Båt Muskö utanför Söderby brygga 2 maj 1959
Fartyget byggt på Eriksbergs varv 1915 med reg.nr. 8369 och hade tidigare hetat Athene och Visingsö. Inköpet gjordes av Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor, sannolikt år 1950 då det installerades en ny 2-takts 2-cylindrig råoljemotor på 120 hkr tillverkad av Säffle och båten omdöptes samtidigt till Muskö. Klassades för 134 passagerare och avsikten var att med fartyget ombesörja trafiken på södra Muskö sommartid. Delvis ombyggd 1956.1957 övertogs ägandet av moderbolaget SNJ. Sedan Muskötunnelns tillkomst behövdes inte längre båttrafiken och Muskö såldes i maj 1962.
Foto: Gunnar Hedman
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
june 26, 2017 04:03pm
SNJ-bilden juni 2017
Båt Havsbussen vid Mickrums brygga 24 maj 1959
M/S Havsbussen byggdes år 1938 av båtbyggare Ernst Eriksson i Flottsund, Uppsala och hette tidigare Bellman och Sigtunaturisten II Inköptes hösten 1947. Köpet gjordes av Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor som döpte om fartyget till Havsbussen och satte det i trafik mellan Söderby brygga och södra Muskö sommartid. Den var klassad för att tas 77 passagerare. 15 oktober 1957 övertogs ägandet av moderbolaget SNJ. Sedan Muskötunnelns tillkomst behövdes inte längre båttrafiken och Havsbussen såldes i maj 1962.
Foto: Bernt Fogelberg
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 17, 2017 04:35pm
SNJ-bilden maj 2017
Båt Mysingen i Nynäshamns hamn
M/S Mabel byggdes år 1883 i Kristinehamn och hade nummer 6456 i fartygsregistret. Hon var på 22.12 ton. Inköptes 1945 av Konsul Algård som döpte om fartyget till Mysingen och satte det i trafik mellan Söderby brygga och Mysingebaden. Trots att den ser liten ut på bilden och i grunden var en lastbåt så klassades den att ta 97 passagerare eftersom den även avsågs som reserv för S/S Elfsnabben. 15 oktober 1947 övertogs trafiken av Nynäsbanan. Köpet gjordes av Nynäshamns Skeppsmäkleri och Speditionskontor men trafiken ombesörjdes av Trafik AB Stockholm-Nynäs (bussbolaget). I köpet ingick fartygen Elfsnabben och Mysingen. Elfsnabben trafikerade Norra Muskö-Söderby brygga. 1957 övertogs ägandet av moderbolaget SNJ. Sedan Muskötunnelns tillkomst 1964 behövdes inte längre båttrafiken på Söderby brygga. M/S Mysingen såldes redan i oktober 1957.
Foto: Arne Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk