NJM's Bulletin
october 24, 2019 03:45pm
SNJ-bilden oktober 2019
Buss nr 18
Bussen tillverkad av Scania-Vabis som en 2 B22, chassinr 90989, kaross ASJ och reg-nr B 969. Hade 49 sittplatser. Buss nr 17 (se bild Juli 2019) var likadan o levererades samtidigt. Fick SJ-nr 2803. såld till Bil & Allskrot 1960. Skrotningsår förmodligen samma år.
Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
september 09, 2019 10:07am
SNJ-bilden september 2019
Buss nr 19
Bussen tillverkad av Volvo 1948 som en B 513X, chassinr 510-2598, kaross ASJ och reg-nr B 603. Hade 38 sittplatser. Buss nr 20 var likadan o levererades samtidigt. Fick sedermera SJ-nr 2804. Avregistrerad 1961. Skrotningsår okänt.
Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
august 02, 2019 09:47am
SNJ-bilden augusti 2019
Buss nr 14
Bussen tillverkad av Volvo 1947 som en B 513, chassinr 510-883, kaross ASJ och reg-nr B 889. Hade 40 sittplatser. Buss nr 15 o 16 var likadana o levererades samtidigt. Nr 16 hade av någon anledning 1 sittplats mer. Avregistrerad 1959 och såld till Bil & Allskrot. Skrotningsår förmodligen samma år.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
july 20, 2019 12:48pm
SNJ-bilden juli 2019
Buss nr 17
Bussen tillverkad av Scania-Vabis som en 2 B22, chassinr 90937, kaross ASJ och reg-nr B 816. Hade 49 sittplatser. Buss nr 18 var likadan o levererades samtidigt. Fick SJ nr 2802. Inga uppgifter om avställning o skrotningsår
Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 27, 2019 05:38pm
SNJ-bilden juni 2019
Buss nr 12
Bussen tillverkad av Volvo 1947 som en LV 128 DSB, chassinr 125-9005, kaross ASJ och reg-nr B 871. Hade 37 sittplatser. Nr 13 var exakt likadan. Var dom första ”moderna” bussarna och som var frambyggda från början och med blå färgsättning. Som framgår av bilden är den inregistrerad i bussbolaget ”Trafik AB Stockholm-Nynäs” som bildades 1944. Såld 1957 till Erland Taikon. Skrotningsår okänt.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 27, 2019 05:36pm
SNJ-bilden maj 2019
Andra buss nr 6
Två år efter det att föregångaren med samma inventarienummer (se aprilbilden) så dök denna buss upp på arenan. Bussen tillverkad av Volvo 1950 som en B513X, chassinr 510-1923, kaross ASJ och reg-nr B 843. Samma år levererades ytterligare 5 bussar till TSN, men de var av annan modell. Hade 48 sittplatser. Såld 1959 till Nordisk auktionsbyrå, Stuvsta. Skrotningsår okänt. Bussen överfördes aldrig till SJ.
Foto: Gert Ekström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 27, 2019 05:28pm
SNJ-bilden april 2019
Första buss nr 6
Bussen tillverkad som en Opel Blitz 1932, chassinr 563, kaross okänd och reg-nr B 2726. Hade 27 sittplatser. Avregistrerad 1948. Skrotningsår okänt.
En udda fågel i bussparken, som vid denna tid mest bestod av Volvo. Observera också kofferten bakpå!
Jag har goda minnesbilder från tidiga barnaår av dessa grönmålade bussar med texten ”Nynäsbanan” i guldfärg mellan listerna på sidorna.
Foto: Björn Forslund
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 27, 2019 05:25pm
SNJ-bilden mars 2019
Tredje buss nr 4 någon gång efter 1957
Bussen tillverkad av Scania-Vabis 1950 som en B 62, chassinr 91741, kaross HS och reg-nr B 751. Hade 44 sittplatser och var lika som nr 5 o 8 som levererades samtidigt. Fick sedermera SJ nr 2808 och syns som sådan på bilden. Slopad 1964. Skrotningsår okänt.
Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 27, 2019 05:21pm
SNJ-bilden februari 2019
Andra buss nr 2 vintern 1949-50 på Muskö
Bussen tillverkad av Volvo 1938 som en LV 850, chassinr 63319, kaross SKV och reg-nr B 9702. Hade 24 sittplatser. Föraren är Bernt Sjöberg. Hade från början grön färgsättning, men på bilden är den blå.
Nr 4 o 5 var exakt likadana. Under andra världskriget hade de säkert gengasaggregat, även om det inte har nämnts. Denna första större bussflotta torde ha bestått av ca 8 fordon. Avregistrerad 1953 o såld 1956. Skrotningsår okänt.
Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
may 23, 2019 02:32pm
SNJ-bilden januari 2019
Vagn litt Gmk nr 436 i Nynäsgård 1957.
Täckta Gmk-vagnar nr 434-439 tillverkade år 1899-1900 av Södertelge verkstäder. Ombyggda från litt N1 1926 till köttvagnar litt Gmk med köttkrokar o stänger i taket samt bromskupé utan plattform. Skrotningsår okänt
Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 21, 2019 04:46pm
SNJ-bilden december 2018
Vagn litt G1 nr 421i Västerhaninge 1959.
Täckta G1-vagnar nr 421-422 tillverkade år 1901 av Göteborgs mekaniska verkstad. Inhyrda från VUB (VagnUthyrningsBolaget) 1905. Inköptes 1925 Skrotningsår okänt
Foto: Bengt Hammar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
february 21, 2019 04:39pm
SNJ-bilden november 2018
Vagn litt G nr 409 leveransfoto 1902
Täckta G-vagnar (egentligen G1) nr 406-410 tillverkade och levererade år 1902 av Södertelge verkstäder. Vagnarna var som synes utan broms. Vagnarna var från början inhyrda, men med SNJ märkning. Inköptes 1925. Skrotningsår okänt
Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
october 11, 2018 02:38pm
SNJ-bilden oktober 2018
Älgviken före 1916
En härlig närbild från den tiden stationen fortfarande hette Valsjö. ”Flyglarna” ännu ej inbyggda. Det byggdes bara 2 stationshus med den exteriören. Det andra är Tungelsta där dock den vänstra flygeln är den bredare sedd från spårsidan. Båda husen finns kvar i dagsläget!
Tidigare bilder publicerade 2002-10, 2008-05, 2009-02
Foto: Nynäshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
october 08, 2018 01:41pm
SNJ-bilden september 2018
Motorvagn nr 2 leveransbild 1928
Byggd av DEVA (dotterbolag till ASEA) tillverkningsnr 43. Byggdes o levererades tillsammans med nr 1. Motorn var på 120 hkr som under 2:a världskriget drevs med gengas. 80 sittplatser. Sth 70 km/tim. Så småningom flyttades takfläktarna ned till sidorna och vagnens tak blev helt slätt. Slutet blev sorgligt. Den brändes helt enkelt ner i Handens grusgrop av ”Nidingen Tillberg”. Detta skedde 1959 o efter brasan återstod endast ram o hjul att skära ner….
Tidigare bilder införda 2007-06, 2012-03, 2014-01.
Foto: ASEA
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk
august 10, 2018 09:38am
SNJ-bilden augusti 2018
Vagn F nr 402 i Nynäshamn 1960
Täckta F-vagnar nr 401-405 tillverkade och levererade år 1901 av Södertelge verkstäder 401:an var unik. Levererades med tågvärmepanna och hade från början litt G1å och från 1906 Få, senare F2 och sedan pannan avlägsnats F1. De övriga 4 hade från början litt G1f och från 1906 F1. Samtliga hade tjänstekupé. Skrotningsår okänt..
Foto: Sune Nylén
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk