NJM's Bulletin
february 28, 2014 09:38pm
MĂ„nadens fordon Februari 2014:
Ăr inte alls ett fordon utan nĂ„got som vi inte pratar sĂ„ mycket om. PĂ„ den senaste tiden har vi skrivit vĂ€ldigt mycket om vĂ„ra lok och vagnar sĂ„ vad passar bĂ€ttre Ă€n en presentation av den plats dĂ€r vi hĂ„ller till? NynĂ€sgĂ„rds lokstall!
Lokstallet vid NynÀsgÄrd stod klart Är 1900, ett Är innan banan öppnades. Det faktum att lokstallet byggdes vid NynÀsgÄrd (som vid denna tid hette Kullsta) och inte vid slutstationen i hamnen, vilket hade varit naturligt, hade militÀra orsaker. Man ville bygga lokstallet pÄ en plats som var skyddad mot beskjutning frÄn havet. Redan 1903 slÀppte militÀren detta krav och 1906 byggdes ytterligare ett treportars lokstall vid Lövlund i NynÀshamns hamn.
Lokstallet vid NynÀsgÄrd byggdes som ett fyraportars stall i tegel och med en 15 meters vÀndskiva, levererad av Karlstads mekaniska verkstads filial i Kristinehamn 1901. Lokstallets fyra spÄr försÄgs alla med smörjgravar. I lokstallets östra del byggdes en tvÄvÄnings tornbyggnad med en vattentank högst upp.
Vid vÀstra gaveln byggdes en smedja Är 1902, med Àssja och bÀlg under tak, men troligen utan vÀggar. Söder om vÀndskivan byggdes pÄ höger sida om spÄret en mindre förrÄdsbyggnad i trÀ som senare förlÀngdes söderut. I anslutning till denna förrÄdslÀnga byggdes ocksÄ en snickeriverkstad, Ärtal för de olika byggnadsetapperna har ej gÄtt att fÄ fram. 1953 gjordes sista tillbyggnaden av förrÄdet i norra Àndan med en tegelbyggnad för kontor och utlÀmning av material.
NÀr det nya lokstallet i Lövlund stod klart 1906 kom det mesta av den dagliga lokdriften att koncentreras dit.
Lokstallet vid NynÀsgÄrd kom istÀllet att utrustas som verkstad för underhÄll och revisioner av NynÀsbanans fordon. 1905 sattes en kraftig lyftanordning i form av tvÄ stora kedjelyftblock (lyftande 2 gÄnger 8 ton) fast i en kraftig balk över spÄr 1. Denna balk finns kvar Àn idag.
Ă
r 1909 köptes tvÄ svarvar för 1 145 respektive 840 kronor, en pelarborrmaskin för 810 kronor, en borrutvÀxlingsapparat för 91 kronor samt en smÀrgel för 195 kronor, allt drevs av en 1,5 hk elmotor via lÀderremmar, transmissionsskivor och stÀnger.
Elmotorn kostade 145 kronor. Tidigare hade enbart handverktyg funnits. 1910 inköptes en större elmotor pÄ 3,5 hk för 318 kronor, tillsammans med en hyvel för 1,500 kronor. DÀrefter blev det i stort sett bara kompletteringar, maskinerna fanns kvar Ànda till SJs övertagande av NynÀsbanan.
Under 1930-talet försÄgs smedjan med vÀggar av trÀ, och dÀrmed blev smedjan en populÀr kaffe- och vÀrmestuga för verkstadspersonalen. 1933 köptes en begagnad hjulsvarv frÄn SJ, som stÀlldes mot bakre vÀggen pÄ spÄr 2. Samtidigt byggdes en sÀnkgrav med pelardomkrafter mellan spÄr 1 och 2 för lokaxlar. SpÄr 3 förlÀngdes Är 1944 sedan lok 11 inköpts, som var 17,4 meter lÄngt.
Ă
r 1916 byggdes en vagnverkstad med tvĂ„ spĂ„r pĂ„ den sydligaste delen av tomten. I denna byggnad anvĂ€ndes den vĂ€stra delen för revisioner av personvagnar och mĂ„lning, den östra delen för övriga arbeten samt som motorvagnsverkstad nĂ€r motorvagnarna kom i slutet av 20-talet. Ă
r 1947 gjordes en utbyggnad av denna byggnad. Den befintliga byggnaden förlÀngdes med ca 10 m.
Samtidigt revs en större förrÄdsbyggnad i trÀ bredvid vagnverkstaden alldeles intill huvudspÄret mot NynÀshamn. En ny verkstadsbyggnad för motorvagnar och motorlok pÄbörjades dÀr, alldeles vÀgg i vÀgg med gamla vagnverkstaden. Den nya verkstaden innehöll tvÄ spÄr, varav ett med grav.
I slutet av 1920-talet pÄbörjade SNJ sin busstrafik. DÀrför byggdes i början av 1930-talet ett bussgarage med plats för tvÄ bussar och en smörjgrop, öster om lokstallet. 1941 förlÀngdes garaget till 22 m. Sist tillbyggdes 1953 en tegelbyggnad med ett spÄr intill norra gaveln pÄ bussgaraget.
Om vi studerar sjĂ€lva lokstallet lite mer sĂ„ Ă€r det indelat i tvĂ„ skepp med tvĂ„ spĂ„r vardera. Ăver samtliga stallspĂ„r fanns det ursprungligen rökhuvar för att kunna elda pĂ„ Ă„nglok inne i stallet, idag har tvĂ„ spĂ„r fĂ„tt tillbaka rökhuvar. Ovanför stallspĂ„ren fanns det tidigare Ă€ven takfönster för att förbĂ€ttra ljusförhĂ„llandena i lokstallet.
NÀr lÀngre fordon anskaffades tvingades man göra uttag i bakgaveln för motorvagnarnas buffertar, för att dessa skulle fÄ plats i lokstallet. Kaminer fanns mellan portarna och eventuellt vid bakvÀggen vid spÄr 4. VÀrmeelement för Änga fanns i smÄrummen och lÀngs baksidan.
Vanligtvis gÄr man in genom porten till spÄr 1. DÄ har man pÄ nedervÄningen direkt till höger lokmÀstarkontoret och en dÄvarande finmekanikerverkstad (det nuvarande matrumet). DÀrefter till höger kommer det nedre tornrummet.
1902 utrustades rummet med den stÄende Ängpannan för vÀrme och drivning av en vattenpump samt spolning av Ängpannor. FrÄn rummet gÄr en trappa upp till tornbyggnadens övervÄning. DÀr fanns tidigare en matsal samt ett överliggningsrum för lokputsare. Ytterligare en trappa upp finns den stora vattentanken som var förbunden med vattenhÀsten pÄ lokstallsgaveln.
LÀngst bort pÄ bottenvÄningen finns ett rum med arbetsbÀnk, detta anvÀndes tidigare som verktygsförrÄd, omkring 1950 flyttades den mindre svarven in i detta rum. Tidigare stod denna svarv utanför tillsammans med en större svarv och övriga maskiner.
LÀngst bort, till vÀnster om spÄr 4 ligger smedjan. Smedjan bestod, förutom av Àssja och bÀlg, av en fjÀderhammare, en planhÀll och ett 300 kg stÀd, samt arbetsbÀnkar för lagergjutning, fjÀderrenovering och annat smidesarbete
Bakom lokstallet fanns en tvĂ€ttstuga och ett förrĂ„d, dĂ€r fanns Ă€ven kolonilotter för jĂ€rnvĂ€gens anstĂ€llda. Det fanns Ă€ven en damm/brunn för lokvatten pĂ„ tomten, vattnet togs frĂ„n Ălgviken med en pumpstation pĂ„ vĂ€gen.
NÀr SJ tog över SNJ flyttades allt fordonsunderhÄll successivt över till verkstÀderna i Hagalund.
NynÀsgÄrds lokstall uthyrdes till en smidesfirma, AGESSA, som bland annat sysslade med godsvagnsreparationer, frÀmst tankvagnar Ät NynÀs petrolrum. DÀrigenom blev jÀrnvÀgsmiljön intakt. 1985 upphörde firman med sin verksamhet i byggnaderna, och NJM fick möjlighet att nyttja byggnaderna frÄn 1986.
Lokstallet Àr av lÀnsstyrelsen i Stockholms lÀn K-mÀrkt. För er som vill besöka museet finns vÄra öppettider för 2014 upplagda i en tidigare artikel i Bulletinen.
Posted By: henrik
february 21, 2014 01:31pm
SÀsongspremiÀr pÄ NynÀshamns JÀrnvÀgsmuseum!
Nu pÄ söndag mellan klockan 13-16 öppnar vi vÄra portar för första gÄngen i Är. Som tidigare sagts har vi delvis omdisponerat vÄr utstÀllning och i butiken har vi delvis förnyat vÄrt sortiment.
Under Perioden 23 februari till och med den 30 november kommer museet att vara öppet den sista söndagen varje mÄnad. Under sommarperioden dvs hela Juli och augusti kommer vi ha öppet varje söndag. Denna sommar har vi förlÀngt vÄrt sommaröppethÄllande med 2 veckor och kan nu erbjuda öppethÄllande varje vecka under sommarens tvÄ mest soliga mÄnader.
De tider som gÀller alla öppetdagar Àr att museet Àr öppet mellan klockan 13-16!
Under 2014 planerar vi Àven givetvis att genomföra ÄngtÄgsresor bland annat pÄ NynÀsbanan men Àven till andra resmÄl. Mer information kommer komma om det lÀngre fram.
Vi önskar er hjÀrtligt vÀlkomna till oss pÄ NJM.
Posted By: henrik
february 21, 2014 01:12pm
Vinnare NJMs tÀvling:
Vi pÄ NJM fÄr grattulera Sven-Olof KÄhre som vann vÄr bildtÀvling. Han fÄr tillsammans med ytterligare en person gratis intrÀde till vÄrt museum under en ordinarie öppetdag. Det rÀtta svaret Àr att bilden förestÀller gaveln pÄ en vagn litt B6. Vi tackar samtidigt för de mÄnga svaren och det engagemang som visades. Stort tack!
B6 vagnar Under julmarknadsresan 8 december 2013.
Stort grattis!
Posted By: henrik
february 11, 2014 02:02am
Ă
rets första öppetdag!
Nu den sista söndagen i februari har vi öppet för första gÄngen för i Är. Tiderna som gÀller Àr Klockan 13-16. VÄr museichef Lars med personal önskar er vÀlkomna att besöka oss!
Posted By: henrik
february 09, 2014 02:57pm
MĂ„nadens bild Februari:
...och mÄnadens bild Àr...
"samtal pÄ perrong" i vÀntan pÄ ombordstigande 7 december 2013 pÄ Stockholm C.
Posted By: henrik
february 03, 2014 12:19pm
MĂ„nadens fordon januari 2014:
MÄnadens fordon januari 2014 Àr Tankvagnen Q12 500 - 007. den byggdes i Wismar, Tyskland Är 1915 och har en rymd pÄ 18 kubikmeter. Vagnen nyttjades frÄn början av företaget " A Johnson & Co" med hemvist i Göteborg.
Tillsammans med 4 likadana vagnar inregistrerades den 1928 hos SNJ ( Stockholm- NynÀs JÀrnvÀgar). PÄ 1970 talet avstÀlldes vagnen och den kunde sedermera övertagas av NJM.
Posted By: henrik
february 03, 2014 12:10pm
MĂ„nadens bild januari:
MÄnadens bild Àr frÄn den första pÄeldningen av Ängloket E1189 nÀr de första vedtrÀna pÄ 8 Är skall lÀggas in i pannan inför provet av denna.
Foto: Henrik Arvidsson Samsonowitz.
Posted By: henrik
january 14, 2014 04:31pm
Museets öppettider 2014:
Nu har det nya Äret kommit och det Àr dags för oss pÄ NynÀshamns JÀrnvÀgsmuseum att Äter slÄ upp vÄra portar och slÀppa tÄgen fria pÄ grönbete.
Under Perioden 23 februari till och med den 30 november kommer museet att vara öppet den sista söndagen varje mÄnad. Under sommarperioden dvs hela Juli och augusti kommer vi ha öppet varje söndag. Denna sommar har vi förlÀngt vÄrt sommaröppethÄllande med 2 veckor och kan nu erbjuda öppethÄllande varje vecka under sommarens tvÄ mest soliga mÄnader.
De tider som gÀller alla öppetdagar Àr att museet Àr öppet mellan klockan 13-16!
Under 2014 planerar vi Àven givetvis att genomföra ÄngtÄgsresor bland annat pÄ NynÀsbanan men Àven till andra resmÄl. Mer information kommer komma om det lÀngre fram.
Varmt vÀlkomna önskar vi pÄ NJM!
Posted By: henrik
december 30, 2013 05:45pm
MĂ„nadens fordon december 2013:
MÄnadens fordon pÄ NJMs hemsida Àr det just nu högaktuella Ängloket E1189 som nyligen renoverats och fick Àran att dra vÄra julmarknadstÄg nu i december.
E 1189 levererades frÄn NOHAB i TrollhÀttan Är 1914 och hade tillverkarnummer 1023. Vid leveransen var loket utrustat med nymodigheter sÄ som apparatur för New Yorkbroms, hastighetsmÀtare, system Penta samt vaccumbroms och fotogenbelysning.
Efter att loket levererats placerades det i det 5e maskindistriktet det vill sÀga hon placerades i södra norrland. Senare kom loket Àven att tjÀnstgöra periodvis vid det 5e maskindistriktet men Àven det var placerat i norrland sÄ hon var under större delen av sin aktiva tjÀnstgöringstid placerat pÄ nordligare breddgrader.
1959 fick loket en ny Ängpanna men trots detta slopades loket 1966 och avstÀldes sÄsom beredskapslok.
Loket togs ur beredskapsskjulet vid VÄjmÄn 1991 men 1994 fick NJM loket i disposition och 1998 kunde NJM köpa loket frÄn Sveriges JÀrnvÀgsmuseum.
Korta fakta:
LÀngd över Buffertar: 16 650mm
TjÀnstevikt 50 ton
Ă
ngtryck 12kg/cm3
KolförrÄd 5,2 ton
VattenförrÄd 14,0 m3
Största tillÄtna hastighet 65km/h
Tillverkat antal (E lok) 133 st
Posted By: henrik
december 29, 2013 01:29pm
MĂ„nadens bild december 2013:
E 1189 vÀntar pÄ Tomteboda godsbangÄrd i vÀntan pÄ att Äka vidare till Stockholm C och hÀmta upp förvÀntansfulla hjulmarknadsresenÀrer, lördagen den 7 december 2013.
Foto: Henrik Arvidsson Samsonowitz.
Posted By: henrik
december 13, 2013 11:53am
Trevlig lucia önskar vi pÄ NJM
Vi pÄ NynÀshamns jÀrnvÀgsmuseum önskar er alla en riktigt trevlig lucia. Vi bifogar en bild frÄn Mikael Brink med familj som Àr en av vÄra resenÀrer. Detta luciatÄg bakade han och hans barn inför julen :-)
VÀnliga lussehÀlsningar frÄn oss pÄ NJM.
Posted By: henrik
december 09, 2013 04:49pm
Ă
ngtÄgsresorna till NynÀshamns julmarknad.
NynÀshamns jÀrnvÀgsmuseum genomförde helgen 7-8 december 2 stycken ÄngtÄgsresor till den traditionella julmarknaden i NynÀshamn.
Arrangemanget genomfördes i gott samarbete med Stockholms Ă
nglokssÀllskap och kan lÀggas till listan över lyckade arrangemang. TÄget pÄ lördagen var vÀl befolkat men pÄ söndagen var tÄget mer Àn vÀlfyllt vilket givetvis glÀdjer oss. Under söndagen var det Àven samtrafik med Ängfartyget SS Blidösund. TÄget bestod bÄda dagarna av 9 vagnar och drogs av det nyligen omtuberade Ängloket E1189.
Vi pĂ„ NJM vill tacka vĂ„ra samarbetspartners, SĂ
S och Blidösundsbolaget för gott samarbete, vÄra aktiva för ett vÀl utfört dagsverket, ja för vissa en hel helg. Samt inte minst vÄra passagerare för att de bidrog till att göra helgen till en mycket trevlig tillstÀllning. Stort tack!
JulmarknadstÄget mot NynÀshamn i Tungelsta 2013.12.08.
TÄget pÄ Tomteboda bangÄrd innan det avgick mot stockholm för att hÀmta upp förvÀntansfulla passagerare pÄ lördagen.
TÄget med Ängloket E1189 i spetsen vÀntar pÄ avgÄng frÄn Stockholm C under söndagen.
VĂ€lfyllt ombord!
SS Blidösund, lika vacker som alltid!
Posted By: henrik
december 09, 2013 04:28pm
NJMs deltagande pÄ Ärets hjulmarknad
Den 30 november deltog NJM tillsammans med mÄnga andra jÀrnvÀgs och transporthistoriska föreningar pÄ den Ärliga HjulmÀssan i frihamnen. Det blev en mycket trevlig tillstÀllning och mÄnga kom fram och var nyfikna pÄ vÄr verksamhet.
VÄrt stÄnd pÄ Hjulmarknaden dÀr det sÄldes bland annat gamla och nya böcker, leksaker mm samt inte minst informerades om vÄr verksamhet i allmÀnhet och den kommande ÄngtÄgsresan i synnerhet.
Posted By: henrik
november 30, 2013 09:31pm
MĂ„nadens fordon november 2013:
MÄnadens fordon pÄ NJM Àr den fd inspektionsvagnen bo7 1140 som byggdes 1889 pÄ Kockums i Malmö.
Vid leveransen var hon en ren 3e klassvagn men byggdes Ă„r 1920 om till inspektionsvagn.Efter avslutad tjĂ€nstgöring stod vagnen under mĂ„nga Ă„r pĂ„ Tomteboda bangĂ„rd och anvĂ€ndes som matsalsvagn för personal. I samband med ombyggnaden till inspektionsvagn förlĂ€ngdes vagnen och fick boggier. 1977 inköptes vagnen av SĂ
S ( Stockholms Ă
nglokssÀllskap) som 1984 sÄlde vagnen till NJM.
Planen var ursprungligen att bygga om vagnen till serveringsvagn men vagnstommen var i sÄ pass dÄligt skick att projektet avbröts och sköts pÄ framtiden.
Vagnen Àr i dag i ett exteriört acceptabelt skick i utseendet likt hur den sÄg ut pÄ 1930 talet under sin tjÀnstgöringstid som inspektionsvagn men Àr tom pÄ inredning, ingen inredning finns tyvÀrr bevarad varesig sedan vagnen gick som trafikvagn eller frÄn perioden som inspektionsvagn.
bo7 1140: Foto okÀnd.
Posted By: henrik
november 18, 2013 01:44pm
NJMs tÀvling avgjord.
NynÀshamns jÀrnvÀgsmuseum utlyste för drygt en mÄnad sedan en tÀvling dÀr mÀnniskor kunde skriva in till oss och berÀtta om ett minne frÄn oss pÄ NJM, stort eller smÄtt. Vinnaren blev A-M Nordin med make frÄn Stockholm. Grattis till vinsten som innebÀr 2 fribiljetter till valfri ÄngtÄgsresa med oss samt 2 fribiljetter till museet under ordinarie öppettider.
Nedan följer det vinnande bidraget:
En dag i maj mÄnad, min man och jag har bestÀmt oss för att Äka till JÀrnvÀgsmuseet i
NynÀshamn. VÀl framme gÄr vi genom den glÀntade grinden.
Solen Àr pÄ sitt
bÀsta humör och det hörs ljud frÄn arbeten pÄ gÄng, bÄde i lokstallet och pÄ spÄromrÄdet.
Med gul broschyr och vÀgvisarkarta gÄr vi vidare pÄ Àventyrlig upptÀckartur bland lok och vagnar.
De stÄr dÀr sÄ tysta, men har sÄ mycket att berÀtta.
Som nyfiken, nybliven medlem och museibesökare med stort tĂ„gintresse sedan barnsben, har jag lĂ€st Jonas Sjöbergs bok: âLok och vagnar vid NynĂ€shamns JĂ€rnvĂ€gsmuseumâ. Boken har dĂ„ pĂ„ förhand givit mig bra information om bl.a. Ă„nglok E 1189.
Jag styr stegen förbi slangar, sladdar och arbetsredskap fram till E-loket. Inne i rökskÄpet pÄgÄr
svetsningsarbete som jag kan se tack vare att rökskÄpsluckan Àr borttagen. Men sÄ slÀcks lÄgan och
svetsaren kommer ner pÄ marken för en paus.
Jag lÀgger handen pÄ vÀnstra bufferten och frÄgar honom: - NÀr kommer min absoluta favorit; 97 Är gammal, NOHAB-lok tillverkad Är 1914, stationerad uppe i Norrland större delen av sin tjÀnstgöringstid, transporterad till JÀrnvÀgsmuseet, Är 1994, komma i tjÀnst igen? - NÀr omtubningen Àr klar och allt fungerar blir det nog snart, upplyser svetsaren.
Han fortsÀtter sitt arbete inne i rökskÄpet och jag gÄr ut pÄ planen framför lokstallet.
HÀr hÄller diesellokomotor Z 43 459 pÄ att dra en personvagn över pÄ vÀndskivan.
Vilken hÀrlig syn
att pÄ nÀra hÄll se hur en rangering gÄr till. En kÀnsla av stÀllföretrÀdande njutning infinner sig i
min fantasi, jag skulle sjÀlv vilja köra lok och dra mÄnga vagnar efter i en lÄng rad.
Nej, nu har vi varit hÀr i nÀstan tvÄ timmar och dÄ Àr det dags för den medhavda fikakassen.
NynÀshamns JÀrnvÀgsmuseum har idag visat en levande arbetsmiljö, mÄnga lok och vagnar.
Jag har fĂ„tt vara med och uppleva atmosfĂ€ren frĂ„n en svunnen tid. Det har varit en spĂ€nnande, intressant och lĂ€rorik dag â ett minne frĂ„n en dag i maj mĂ„nad 2011.
BerÀttare och fotograf: Ann-Mari och Sven Nordin.
Posted By: henrik