november 18, 2013 01:28pm
I lördags kördes det första lasset med materiel från den minijärnväg NJM fått i gåva. Järnvägen består av ca 300m spår ett antal lok och vagnar i varierande skick samt elstolpar och kontaktledningar med tillbehör.
Posted By: henrik
november 17, 2013 06:35pm
Nu i helgen gjordes den sista provkörningen efter den löpverksbesiktning som utfördes tidigare, båda med benäget bistånd av Stockholms Ånglokssällskap. Detta betyder att E1189 är godkänd för trafik och kommer att kunna dra våra julmarknadståg.
Posted By: henrik
november 12, 2013 12:55am
I NJMs tävling om bästa minne från Nynäsgård eller våra resor?...Spänningen stiger. Innan veckan är slut får ni svaret!
Posted By: henrik
november 08, 2013 09:17pm
I dag kl 14 besiktigades pannan på ångloket E 1189 av Inspektören från Inspecta i Nynäsgårds lokstall. Påeldningen av loket påbörjades i går av Vincent, Anders Ö, Iffen, Andreas och Bertil S. Under natten eldade Henrik och Karin och när överlämning skedde till nästa eldvakt vid 8,30 i morse så låg trycket på 7,5 kg. Vid 10 tiden i dag uppnåddes 12 kg och den under gårdagen installerade säkerhetsventilen testades med tillfredsställande resultat.
Nu väntar en löpverksbesiktning och provkörning och sedan skall loket förhoppningsvis vara klar för provkörning.
Posted By: henrik
november 04, 2013 06:50pm
Nu i helgen från fredag kväll tom natten mot söndag så proveldades och trycksattes ångloket E1189.
Från att ha varit en skakig start med läckage under natten mot lördagen så tätades läckorna och sedermera under lördagen så uppnåddes driftstryck och mer därtill. Säkerhetsventilen blåste flera gånger och loket var äntligen tätt.
Nu väntar provtryckning under närvaro av panninspektör och sedan driftsprov på linjen.
Posted By: henrik
october 31, 2013 10:47am
Månadens fordon är vår tredjeklassvagn C3C 1444. Vagnen byggdes år 1904 vid Atlas AB i Stockholm som en BC3 vagn men sedermera år 1938 byggdes vagnen om till en ren tredjeklassvagn. Andra ingrepp som gjordes var då att bland annat toaletten förflyttades från den ena ändan av vagnen till den andra. Vagnen slopades år 1960 och 1984 togs vagnen över av Nynäshamns järnvägsmuseum för att rustas upp.
Vagnen är nu ett populärt inslag i våra tåg när vi arrangerar ångtågsresor. Nya säkerhetsbestämmelser har dock försvårat användandet av trävagnar då de ej får gå med resande ombord i ett tåg där de följs av stålvagnar. Därför används vagnen tyvärr mer sparsamt i dag.
Vagnen har även en begränsad kapacitet när det gäller sittplatser för passagerare, endast 49 platser. Men vagnen tillhör ett av museets mest unika föremål.
Posted By: henrik
october 28, 2013 09:30pm
Om du är medlem i NJM torde du fått vår medlemstidning "Nynäståget" i din brevlåda i dag. För dig som inte är medlem finns en ypperlig möjlighet att tillskansa dig det senaste numret.
Hur? Besök oss den sista söndagen i november så kan du beskåda vår samling av lok och vagnar, den unika lokstallsbyggnaden som ritats av den kände arkitekten Ferdinand Boberg samt köpa böcker, vykort, leksaker och allehanda souvenirer.
Så om du inte har tidningen i din brevlåda varför inte passa på att besöka oss och samtidigt köpa ditt egna exemplar?
Posted By: henrik
october 28, 2013 03:27pm
Denna helg var det arbetshelg nere i Nynäsgård. Det arbetades med valsning av tuberna på vårt ånglok E 1189, det arbetades även med vår driftsångfinka där det visade sig vara mer arbete än vad som tidigare trots.
Pluggarna som monterades förra helgen höll inte tätt vid vattenledningstrycktrots idogt bankande så istället fick dessa demonteras igen för vidare bearbetning
Arbetet med E 1189 inleddes på söndagen med valsning. Förhoppningen var att en proveldning skulle kunna genomföras under lördagskvällen med fortsättning på söndagen.
Så blev det dock inte utan när lördagens arbetspass var klart vid 19 tiden konstaterades det att det fortfarande fanns läckor. Det beslutades att även söndagen skulle ägnas åt valsning och när söndagens arbetspass var till sin ända så var det tätt. Planen och förhoppningen är en proveldning nästa helg. Vi hoppas givetvis att loket då håller "tätt". Vi hann även med att shimsa in vevstakslagret och återmontera det, där återstår bara åtdragning och montering av låsningen. Varmt välkomna i helgen med att hjälpa till. Det finns massor av göromål. Vedlämpning, kolsållning, lokputs, armatur jobb på pannan, ångfinke arbeten, vagnsstädning mm mm.
Posted By: henrik
october 21, 2013 06:25pm
Just nu pågår en febril aktivitet med att få ångloket E 1189 klar till de planerade julmarknadsresorna. Fortfarande har de läckande tuberna ej blivit helt täta men ytterligare arbetsinsatser kommer ske för att detta skall bli löst inom den närmaste framtiden.
Det har även arbetats med den ångfinka som planeras vara med i julmarknadståget. Ett par läckande tuber har pluggats.
Posted By: henrik
october 17, 2013 06:16pm
För er som väntat på vår medlemstidning "Nynäståget" kan jag berätta att ni inte behöver vänta så länge till. På Grund av vår tidigare redaktörs tragiska bortgång har det nummer som nu inom den närmaste tiden kommer ut tyvärr dröjt.
En redaktion bestående av Henrik Arvidsson Samsonowitz som redaktör och Anders Öster och Olle Lindström som redaktion har bildats och vi arbetar nu hårt med att inom den närmaste tiden komma ut med nästa förhoppningsvis intressanta nummer.
Posted By: henrik
october 08, 2013 06:27pm
Minnesstund för jonas Sjöberg:
För er som inte kunde delta i den första minnesstunden för Jonas Sjöberg så hålls en minnesstund nu på lördag den 12e oktober i Nynäsgårds lokstall klockan 12. Välkomna önskar Styrelsen på Nynäshamns Järnvägsmuseum
Posted By: henrik
october 04, 2013 08:20pm
Nu är det formellt beslutat att Nynäshamns järnvägsmuseum tillsammans med SÅS ( Stockholms ånglokssällskap) kommer att köra julmarknadsresor till den traditionella julmarknaden i Nynäshamn lördag och söndag 7-8 december. Resorna kommer att ha sin utgångspunkt i Stockholm. Man kan välja att resa antingen båda vägarna med ångtåg eller ena vägen ångtåg och den andra med ångfartyget Blidösund ( på söndagen kommer det ske i samtrafik med SS Blidösund...obs ej lördagen då kommer det endast finnas möjlighet att åka med vårt ångtåg).
Mer information kommer att komma den närmaste tiden.
Posted By: henrik
september 25, 2013 08:45pm
Månadens fordon är ångloket MaWJ 1
Det var kring detta lilla normalspåriga tanklok från Markaryd Weinge Jernväg som de första personerna samlades och bildade den förening som skulle komma att bli föreningen Nynäshamns Järnvägsmuseum.
Loket är ett våtånglok med planslider och Walschaerts slidstyrning. Hjulställningen är 1'C.Loket byggdes av Nydqvist & Holm AB (NOHAB) år 1898 med tillverkningsnummer Nohab 513.
Loket gick på banan mellan Markaryd och Welinge i södra Småland men efter förstatligandet av banan år 1930 flyttades loket till Näs- Horndals järnväg där loket breddades och fick så kallad vedskorsten.
Loket är för närvarande isärplockat men planer finns för att på lång sikt återställa loket.
Korta fakta:
Längd över buffertar 8 200 mm
Tjänstevikt 34 ton
Drivhjulsdiameter 1 240 mm
Ã…ngtryck 11 kg/cm2
Kolförråd 1,2 ton
Vattenförråd 4,3 kubikmeter
Största tillåtna hastighet 60 km/h
Byggt antal 3
Posted By: henrik
september 22, 2013 11:50pm
Har du något speciellt minne från ett besök eller en resa med oss på NJM? Varför inte skicka in din berättelse, gärna med tillhörande bilder till oss?
Det bidrag vi finner mest intressant kommer vi att publicera på hemsidan och vinnaren kommer att få gratis inträde vid ett tillfälle för 2 personer samt 1 gratis ångtågsresa på en av våra kommande resor. Även detta gäller för vid ett tillfälle och för 2 personer.
Maila in ditt bidrag till vår Informations och försäljningsansvarige Henrik senast den 1 november.
Kontaktformulär finns på: http://www.njm.nu/kontaktaoss.php
Posted By: henrik
september 22, 2013 10:39pm
Dagen blev för Nynäshamns järnvägsmuseum en mycket lyckad tillställning med många besökare vid vårt stånd och ett gott resultat gällande försäljning.
Vi stod placerade längs gågatan och hade en mycket bra position. Evenemanget var en allaktivitetsdag med allt från skördemarknad, loppmarknad samt föreningar och organisationer som presenterade sin verksamhet.
Posted By: henrik