october 27, 2014 07:01pm
Den 26 oktober firade vi på NJM 40 årsjubileum. Många, ca 300 personer kom och firade med oss. Vi hade trafik med minijärnväg, tävlingar, servering, sockervadd, försäljare, ridning och mycket mycket mer. Ett stort tack till alla er som kom till oss och ett stort stort tack till alla er som hjälpte till att göra dagen till en succe.
Posted By: henrik
september 08, 2014 11:15pm
Vi på NJM brukar mest köra med våra populära ångtåg men visste du att vi även har ett flertal diesellok? Är du nyfiken på våra fordon läs mer här på vår hemsida under fliken föreningens fordon.
Posted By: henrik
august 31, 2014 09:54pm
På skärgårdsdagen den 30 augusti så anordnade NJM i samarbete med NJ och Blidösundsbolaget den traditionella ångtågsresan till Skärgårdsmarknaden i Nynäshamn. Tåget drogs av ångloket E1189 och bestod av både trä och stålvagnar. Ombord serverades kaffe och bullar och såldes böcker och leksaker.
Museet hade även öppet och både tåg och museum hade gott om resenärer/besökare.
Många drogs till museet för att uppleva kolning, vändning och vattentagning av loket. Det blev stundtals trångt i museet som inryms i Nynäsgårds lokstall och som är ritat av den kände arkitekten Ferdinand Boberg.
Posted By: henrik
august 01, 2014 04:58pm
I Nynäsgård arbetas det just nu med både lok och vagnar. De projekt som är aktuella är att få den 4e B6 vagnen i trafikdugligt skick. Detta kommer troligen bli klart under 2015. Vår personalvagn "Q vagnen" är inne i stallet för takarbeten och även E 1189 och B 1136 är föremål för arbeten. Den första skall vara i trafikdugligt skick inför resan på skärgårdsdagen den 30e augusti. Sugen på att hjälpa till? Kom ner på valfri lördag förmiddag då vi har ordinarie arbetsdagar. Välkommen!
Posted By: henrik
may 15, 2014 09:26am
NJM fyller 40 år i år och detta kommer att uppmärksammas senare. Som en liten försmak bjuder vi på bilder på loket som blev startplåten för det som skulle bli NJM nämligen loket MAWJ1.
Posted By: henrik
may 09, 2014 11:30am
Posted By: henrik
april 29, 2014 09:51pm
Månadens fordon är vår tjänstevagn SJ Q 1276
Föreningens personalvagn har sitt ursprung i 3:e klassvagnen C3 (senare C3a) 1323, vilken är byggd år 1901 av Kockums i Malmö. Vagnen slopades som personvagn 1940 och blev då ambulansvagn. År 1960 blev den tjänstevagn mfd 1276.
Vi har en annan C3a-vagn (se C3a 1331) som kommer återställas som personvagn från 1901.
Föreningen köpte vagnen 1985 och har ombyggt den för att kunna användas av personalen på föreningens resor. Den används även som överliggningsvagn vid Nynäsgård för medlemmar som önskar bo kvar flera dagar vid stallet. Som en liten parantes kan nämnas att vagnen idag har tre olika värmesystem: ångvärme, elvärme (220 v) samt en kokspanna med vattenburen värme, så man behöver aldrig frysa i vagnen.
Posted By: henrik
april 29, 2014 09:41pm
Ett utflyktståg mellan Stockholm och Nynäshamn för många år sedan som gör sig berett att forcera snön som fallit
Posted By: henrik
april 27, 2014 09:24pm
Tågsläpp 2014 hos NJM blev ett lyckat arrangemang. Totalt kom över 230 personer till oss och tittade på våra samlingar, drack kaffe, åt korv, minglade, tävlade och handlade leksaker, böcker mm.
Posted By: henrik
april 02, 2014 04:38pm
Ja så kanske man kan säga. Som ni nog förstår så var den resa som tidigare utannonserats ett aprilskämt. Vi på NJM hoppas att det inte stod några hugade resenärer på spår 9 på Stockholm C. Det finns inget spår 9 iallafall inget man kan resa från.
B loket är avställt för omtubering, B13 är under renovering och B6 vagnar kanske inte riktigt passar till Nattåg. Vi på NJM önskar alla en riktigt trevlig vår!
Posted By: henrik
april 01, 2014 12:02am
Vi på NJM har glädjen att kunna välkomna er ombord på vårt nattåg nu i dag den första april. Vi avgår 23,59 från Spår 9 på Stockholms Centralstation, resan går via Älvsjö och Västerhaninge till Nynäshamn dit vi ankommer klockan 07.01.
Posted By: henrik
march 31, 2014 01:30pm
Nynäsbanan har ju byggts om i olika omgångar. Här kommer en artikel som behandlar ett för Nynäsbanan ovanligt fordon.(Bilden är klickbar för större storlek).
Posted By: henrik
march 31, 2014 01:18pm
Månadens fordon är våra lokaltågsvagnar litt Co6 eller numera B6. De planerades som boggievagnar under 1930 talet då lokaltrafiken kring landets 3 större städer ökade och man insåg att det fanns ett behov av ny och mer kapacitetsstark materiel. Totalt levererades 171 vagnar till Statens Järnvägar, SJ. Även Stockholm - Nynäs järnväg beställde och tog leverans av denna vagntyp vilken minskade användningen av de gamla 2axliga trävagnar som tidigare använts, SNJ beställde 2 stycken av dessa vagnar.
Nynäsbanans vagnar skiljde sig från SJs genom att de istället för eluppvärmning hade kaminer monterade under vagnarna, detta då Nynäsbanan vid denna tidpunkt var oeletrifierad.
Posted By: henrik
march 06, 2014 12:08pm
NJM är inte bara ångtågsresor, museievisningar och lokmeckande utan även mer jordnära, förlåt golvnära aktiviteter som städdagar. Denna bild är från förra årets storstädning av lokstallet.
Posted By: henrik
march 02, 2014 05:21pm
Som vissa av er kanske redan vet är nästa ånglok som skall renoveras B1136. Nu i helgen lyftes sotskåpsfronten och domlocket och loket fick se solen för första gången sedan 2010. Loket råkade då ut för ett tubhaveri och blev stående på linjen mellan Stockholm och Nynäshamn under en resa. Förhoppningen är att loket så snart som möjligt skall komma i trafik igen. Det huvudsakliga arbetet som skall göras är ett tubbyte i ångpannan.
Posted By: henrik